Anjeli
001.Práve to, že rozum je vyšší než zmysly,
dôvodne ukazuje, že sú nejaké veci netelesné, pochopiteľné jedine
rozumom.
(sv.TA
I q.50 a.1)
002.Anjeli, ktorí sú nehmotnými podstatami, sú v
nejakom veľmi veľkom množstve, presahujúc všetko hmotné množstvo.
(sv.TA I q.50 a.3)
003.Vyšší anjeli nazerajúc prenikavejšie na
božskú múdrosť, poznávajú vo videní Boha viac tajomstiev a vyššie, ktoré
zjavujú nižšie, osvetľujúc ich.
(sv.TA
I q.52 a.3)
004.Hneď od počiatku boli anjeli stvorení v
milosti.
(sv.TA
I q.62 a.3)
005.Všetci anjeli od začiatku svojej blaženosti
predvídali tajomstvo vtelenia čo do podstaty, nie však čo do všetkých
okolností.
(sv.TA
I q.62 a.5)
006.Hneď po jednom úkone utváranom láskou bol
anjel blažený.
(sv.TA
I q.62 a.6)
007.Blažený anjel nemôže žiadnym spôsobom
hrešiť.
(sv.TA
I q.62 a.8)
008.Dobrí a zlí anjeli nemôžu odložiť úsudok,
ktorý raz mali.
(sv.TA
I q.63 a.5)
009.Cherubín sa vykladá „plnosť poznania“, ktorá
je v nich štvormo: dokonalé videnia Boha, plné prijatie Božského svetla,
pozorovanie krásy v poriadku vecí,
Božieho poznania hojne vyliateho na iných.
(sv.TA
I q.63 a.8)
010.Serafín značí horúci, či planúci. je to prvý
rád prvej hierarchie anjelov, pretože je v najdokonalejšom spojení s
Bohom,
kedy je prenikané vnútro milovaného.
(sv.TA
I q.63 a.8)
011.Dobrí anjeli sú vo väčšom počte než zlí.
(sv.TA
I q.63 a.9)
012.Anjeli sa pohybujú smerom k povinnému cieľu,
ktorým je Boh a preto všetky ich úkony sú úkony lásky a tak u nich
nemôže byť všedný hriech.
(sv.TA
I q.89 a.4)
013.Anjel držiaci sa Boha, keď iní zhrešili,
hneď bol utvrdený v spravodlivosti, že ďalej nemohol hrešiť.
(sv.TA
I q.100 a.2)
014.Anjel môže meniť vôľu človeku iba
prihováraním a roznecovaním vášní.
(sv.TA
I q.106 a.2)
015.Ľudia budú braní do všetkých anjelských
radov.
(sv.TA
I q.108 a.8)
016.Dobrí anjeli nižší podľa prirodzenosti majú
predstavenstvo nad zlými anjelmi, vyššími podľa prirodzenosti.
(sv.TA
I q.109 a.4)
017.Anjeli sú utvorení hlavne pre človeka.
(sv.TA
I q.111 a.2)
018.Anjel môže meniť všetky vnútorné a vonkajšie
zmysly človeka.
(sv.TA
I q.111 a.2)
019.Anjel nemôže vtlačiť do predstavivosti
nejaký tvar, iba prostredníctvom vonkajšieho zmyslu.
(sv.TA
I q.111 a.3)
020.Predstavený je chránený anjelom ako
jednotlivá osoba, avšak ako predstavený je osvecovaný od archanjela.
(sv.TA
I q.113 a.2)
021.Anjeli sú volaní na súd zavrhnutých, nie
síce ako vinníci, ale ako svedkovia.
(sv.TA
I q.113 a.8)
022.Svätí anjeli bez hnevu trestajú a bez
spolucítenia biedy pomáhajú. A predsa mená týchto vášní sa dávajú podľa
ľudských, no nie pre slabosť pocitu, ale pre
podobnosť výkonu.
(sv.Augustín)
023.Anjeli nie sú zabudnutí vo vymenovaní
stvorených vecí, ale sú označení menom neba alebo tiež svetla. bolo to preto,
lebo Mojžiš hovoril k ľuďom neskúseným, ktorí
nedokázali pochopiť nehmotné prirodzenosti, keby to vedeli, mohli by
ich uctievať ako modly a toho ich chcel
Mojžiš uchrániť.
(sv.Augustín)
024.Anjel spravodlivosti je jemný, skromný, milý
a tichý. Keď ti on vstupuje do srdca, hneď ti hovorí o spravodlivosti,
čistote, svätosti, striezlivosti, o každom
spravodlivom skutku, o každej šľachetnej čnosti. keď ti toto všetko prichádza
do srdca, vedz, že anjel spravodlivosti je s
tebou.
(Hermas)
025.Veľká je hodnota duše, keď každá od počiatku
narodenia má určeného anjela na svoju stráž.
(sv.Hieronym)
All rights of the producer and of the owner of the work reproducer
reserved.