Anjeli

 

001.Práve to, že rozum je vyšší než zmysly, dôvodne ukazuje, že sú nejaké veci netelesné, pochopiteľné jedine

       rozumom.           

       (sv.TA I q.50 a.1)

 

002.Anjeli, ktorí sú nehmotnými podstatami, sú v nejakom veľmi veľkom množstve, presahujúc všetko hmotné množstvo.

       (sv.TA I q.50 a.3)

 

003.Vyšší anjeli nazerajúc prenikavejšie na božskú múdrosť, poznávajú vo videní Boha viac tajomstiev a vyššie, ktoré

       zjavujú nižšie, osvetľujúc ich.

       (sv.TA I q.52 a.3)

 

004.Hneď od počiatku boli anjeli stvorení v milosti.

       (sv.TA I q.62 a.3)

 

005.Všetci anjeli od začiatku svojej blaženosti predvídali tajomstvo vtelenia čo do podstaty, nie však čo do všetkých

       okolností.

       (sv.TA I q.62 a.5)

 

006.Hneď po jednom úkone utváranom láskou bol anjel blažený.

       (sv.TA I q.62 a.6)

 

007.Blažený anjel nemôže žiadnym spôsobom hrešiť.

       (sv.TA I q.62 a.8)

 

008.Dobrí a zlí anjeli nemôžu odložiť úsudok, ktorý raz mali.

       (sv.TA I q.63 a.5)

 

009.Cherubín sa vykladá „plnosť poznania“, ktorá je v nich štvormo: dokonalé videnia Boha, plné prijatie Božského svetla,

       pozorovanie krásy v poriadku vecí, Božieho poznania hojne vyliateho na iných.

       (sv.TA I q.63 a.8)

 

010.Serafín značí horúci, či planúci. je to prvý rád prvej hierarchie anjelov, pretože je v najdokonalejšom spojení s

       Bohom, kedy je prenikané vnútro milovaného.

       (sv.TA I q.63 a.8)

 

011.Dobrí anjeli sú vo väčšom počte než zlí.

       (sv.TA I q.63 a.9)

 

012.Anjeli sa pohybujú smerom k povinnému cieľu, ktorým je Boh a preto všetky ich úkony sú úkony lásky a tak u nich

       nemôže byť všedný hriech.

       (sv.TA I q.89 a.4)

 

013.Anjel držiaci sa Boha, keď iní zhrešili, hneď bol utvrdený v spravodlivosti, že ďalej nemohol hrešiť.

       (sv.TA I q.100 a.2)

 

014.Anjel môže meniť vôľu človeku iba prihováraním a roznecovaním vášní.

       (sv.TA I q.106 a.2)

 

015.Ľudia budú braní do všetkých anjelských radov.

       (sv.TA I q.108 a.8)

 

016.Dobrí anjeli nižší podľa prirodzenosti majú predstavenstvo nad zlými anjelmi, vyššími podľa prirodzenosti.

       (sv.TA I q.109 a.4)

 

017.Anjeli sú utvorení hlavne pre človeka.

       (sv.TA I q.111 a.2)

 

018.Anjel môže meniť všetky vnútorné a vonkajšie zmysly človeka.

       (sv.TA I q.111 a.2)

 

019.Anjel nemôže vtlačiť do predstavivosti nejaký tvar, iba prostredníctvom vonkajšieho zmyslu.

       (sv.TA I q.111 a.3)

 

 

020.Predstavený je chránený anjelom ako jednotlivá osoba, avšak ako predstavený je osvecovaný od archanjela.

       (sv.TA I q.113 a.2)

 

021.Anjeli sú volaní na súd zavrhnutých, nie síce ako vinníci, ale ako svedkovia.

       (sv.TA I q.113 a.8)

 

022.Svätí anjeli bez hnevu trestajú a bez spolucítenia biedy pomáhajú. A predsa mená týchto vášní sa dávajú podľa

       ľudských, no nie pre slabosť pocitu, ale pre podobnosť výkonu.

       (sv.Augustín)

 

023.Anjeli nie sú zabudnutí vo vymenovaní stvorených vecí, ale sú označení menom neba alebo tiež svetla. bolo to preto,

       lebo Mojžiš hovoril k ľuďom neskúseným, ktorí nedokázali pochopiť nehmotné prirodzenosti, keby to vedeli, mohli by

       ich uctievať ako modly a toho ich chcel Mojžiš uchrániť.

       (sv.Augustín)

 

024.Anjel spravodlivosti je jemný, skromný, milý a tichý. Keď ti on vstupuje do srdca, hneď ti hovorí o spravodlivosti,

       čistote, svätosti, striezlivosti, o každom spravodlivom skutku, o každej šľachetnej čnosti. keď ti toto všetko prichádza

       do srdca, vedz, že anjel spravodlivosti je s tebou.  

       (Hermas)

 

025.Veľká je hodnota duše, keď každá od počiatku narodenia má určeného anjela na svoju stráž.

       (sv.Hieronym)

 

 

All rights of the producer and of the owner of the work reproducer reserved.