Chrám
001.Boh, ktorý je uctievaný, nie je uzavretý
žiadnym telesným miestom, preto kvôli nemu nebolo treba stavať zvláštny
stánok, alebo chrám. Ale ľudia, ktorí ho
uctievajú, sú telesní.
(sv.TA II/I q.102 a.4)
002.Chrám je postavený preto, aby tam prebývalo
meno Božie, tj. aby znalosť Boha bola zjavovaná z
toho, čo sa tam
konalo, alebo hovorilo.
(sv.TA II/I q.102 a.4)
003.Stavbou stánku je naznačovaný stav starej
zmluvy, chrámom stav novej zmluvy, pretože pri stavbe stánku pracovali
iba Židia, pri
stavbe chrámu aj pohania, totiž Týrčania a Sidončania.
(sv.TA II/I q.102 a.4)
004.Svätyňa svätýň
zobrazovala vyšší svet, svätyňa telesný - oddelený oponou zo štyroch farieb: kment (ľan) - zem,
purpur (farba lastúry) - voda, modrý purpur -
vzduch, šarlát dvojfarebný - oheň; a to preto, že láska štyroch prvkov je
prekážkou, ktorou sú nám zahalené neviditeľné
podstaty.
(sv.TA II/I q.102 a.4)
005.Kment - čistota tela, purpur - utrpenie
svätcov, dvojfarebný šarlát - láska k Bohu a k blížnemu, modrým - nebeské
rozjímanie.
(sv.TA II/I q.102 a.4)
006.Veci v arche - troje, ktoré sú hlavné vo
veciach ľudských: múdrosť znázornená doskami zmluvy, moc riadenie
Áronovou palicou, život
mannou, ktorá udržiavala život. A v Božích: doskami
múdrosť, palicou moc a mannou
dobrota.
(sv.TA II/I q.102
a.5)
007.Zo vstupu do požehnaného kostola dosahuje
človek odpustenie všedných hriechov.
(sv.TA III q.83 a.3)
008.Kostoly je potrebné stavať pomaly, pretože
tým sa podnecuje zbožnosť a štedrosť veriacich.
(don
Bosco)
009.Milujem v muzike zvony - sú to svedkovia
sveta, ktorý nie je pozemský, nie je našou telesnosťou.
(M.Dohnal)
010.Tvojím chrámom ho potom budú nazývať a oni
budú sedávať v jeho tichu. A budú nachádzať sami seba.
(Exupéry)
011.Názov „eklézia“
neznamená ani miesto, ani budovu, ale výlučne „zhromaždenie“ Kristom povolaného
ľudu.
(L.Hanus)
012.Polkruhová apsida symbolizuje večnosť, kým
štvorec ohraničenosť. Pozdĺžny chrám symbolizuje cestu.
(L.Hanus)
013.Bazilika - cesta smerujúca ku chrámu,
palácu, bola verejným miestom, miestom verejných zhromaždení.
(L.Hanus)
014.Na románskych dómoch boli dva zhluky veží:
na východe a na západe. Symbolika boja dobra - Ostwerk
a zla, pekla,
západu slnka - Westwerk.
Na mohutné stavby sa použilo veľa hmoty, demonštrovanie, s akými rozmermi hmoty
treba
zápasiť.
(L.Hanus)
015.Otvorené portály gotických katedrál ako
rozďavené rybie papule sajú do seba zhromaždenie z námestia - prinútia ich
vstúpiť. Katedrála má veľké ústa a pozýva
dnu, kde sa deje sursum corda
- hore srdcia.
(L.Hanus)
All rights of
the producer and of the owner
of the work
reproducer reserved.