Diabol
001.Diabol sa bojí doliehať, pretože sa chce
chrániť pred častejšou porážkou.
(sv.Ambróz)
002.Nenávidia najviac kresťanov a z nich najviac
mníchov a Kristove panny.
(sv.Anton Pustovník)
003.Príčina, prečo Boh nedáva diablovi milosť je
preto, že ju sám nechcel prijať, ani nebol pripravený.
(sv.Anzelm)
004.Diabol žiadal podobnosť s Bohom, žiadal to,
k čomu by bol prišiel, keby bol obstál.
(sv.Anzelm)
005.Diabli poznávajú budúcnosť náhodne.
(sv.TA I q.57 a.3)
006.Nech sú diabli kdekoľvek, majú vždy peklo so
sebou, ani sa neumenší ich trest odchodom.
(sv.TA I q.57 a.5)
007.U diablov sú vlastne iba dva hriechy - pýcha
so závisťou.
(sv.TA I q.58 a.2)
008.Tým spôsobom zhrešil anjel - slobodným rozhodnutím
sa obrátil k vlastnému dobru bez zamerania k pravidlu Božej
vôle.
(sv.TA I q.63 a.1)
009.Po hriechu pýchy nasledovalo v hriešnom
anjelovi zlo závisti, pretože závidel dobro človeka a tiež Božiu veľkosť,
ktorú
Boh užíva proti vôli diabla k svoje cti.
(sv.TA I q.63 a.2)
010.Diabol zhrešil tým, že chcel byť ako Boh,
chcel mu byť podobný v tom, čo mu nie je vrodené sa podobať - napr.
stvoriť
nebo a zem - alebo žiadal posledný cieľ - podobnosť s Bohom, ktorá sa dáva z
milosti - chcel ho mať silou
svojej
prirodzenosti.
(sv.TA I q.63 a.3)
011.Keďže démoni sú podstaty rozumovej, žiadnym
spôsobom nemôžu mať prirodzenú náklonnosť k niečomu akokoľvek
zlému. A preto nemôžu byť prirodzene zlí.
(sv.TA I q.63 a.4)
012.Činiteľ, ktorý spôsobil bytie anjelov, totiž
Boh, nemôže byť príčinou hriechu. Preto sa nemôže povedať, že diabol v
prvej chvíli svojho stvorenia bol zlý.
(sv.TA I q.63 a.5)
013.Anjel má nehybné slobodné rozhodovanie po
voľbe.
(sv.TA I q.63 a.6)
014.Tiež u kniežat nižších anjelov mohla byť
nejaká pohnútka k hriechu.
(sv.TA I q.63 a.7)
015.Hriech prvého anjela bol iným anjelom
príčinou hriechu - zviedol ich.
(sv.TA I q.63 a.8)
016.Viac anjelov zostalo, než zhrešilo. Pretože
hriech je proti prirodzenej náklonnosti. A proti prirodzenosti býva menej.
(sv.TA I q.63 a.9)
017.Anjeli pri svojom stvorení poznali tajomstvá
Božieho kráľovstva, ale démoni boli zbavení tohto poznania.
(sv.TA I q.64 a.1)
018.Dobrí anjeli niečo diablom zjavia.
(sv.TA I q.64 a.1)
019.Diabli poznávali, že Kristus je zákonom
sľúbený Mesiáš, nie však jeho Božstvo, iba dohadom.
(sv.TA I q.64 a.1)
020.Dobrí anjeli vždy tiahnutí k spravodlivosti
sú v nej utvrdení, zlí však zhrešiac, sú v hriechu zatvrdilí.
(sv.TA I q.64 a.2)
021.Oni však, ktorí nie sú schopní kajúcnosti príľnajúc nehybne k zlu, nie sú vyslobodzovaní Božím
milosrdenstvom.
(sv.TA I q.64 a.2)
022.Považujú si to za trest, keby boli vylúčení
z miesta, kde môžu škodiť ľuďom.
(sv.TA I q.64 a.4)
023.Diabli nie sú príčinou našich hriechov, iba
nepriamo, totiž prehováraním alebo predkladaním niečoho žiadúceho.
(sv.TA I q.70 a.3)
024.Dobrí anjeli môžu vtlačiť na náš rozum, nie
však zlí.
(sv.TA I q.76 a.2)
025.Diabli sa navzájom nemilujú i keď v zle sú
svorní.
(sv.TA I q.109 a.2)
026.Démon môže pôsobiť na obrazotvornosť človeka
a na iné telesné zmysly, aby vec bola videná inak, než je v
skutočnosti.
(sv.TA I q.111 a.3)
027.Viera diablov je akosi vynútená zo
samozrejmosti znamení. A teda nepatrí k ich chvále, že veria.
(sv.TA II/I q.5 a.2)
028.Démoni sú držaní od dobrých anjelov, aby
neškodili koľko chcú. A podobne Antikrist nebude škodiť toľko, koľko by
chcel.
(sv.TA I q.113 a.4)
029.Diabol dokáže zjavenie inej veci, než
vskutku je, dvojakým spôsobom. Buď zmení vo vnútri niečiu fantáziu a iné
telesné zmysly, alebo vytvorí nejaké teleso
zvonku.
(sv.TA I q.114 a.4)
030.Diabol nie je príčinou hriechu priamo, alebo
dostatočne, ale iba na spôsob prehovárajúceho alebo predkladajúceho
žiadané.
(sv.TA II/I q.80 a.1)
031.Ak je diablovi dovolené, môže zamedziť používanie
rozumu, preto môže dostatočne pohnúť k úkonu hriechu, nie
však
k hriechu.
(sv.TA II/I q.80 a.3)
032.Tomu, kto je ovládaný vášňou sa zdá dobré
to, k čomu je vášňou naklonený. A týmto spôsobom diabol vo vnútri
zvádza k hriechu.
(sv.TA II/I q.80 a.2)
033.Hriech diablov je nenapraviteľný, pretože
padol nikým nezvádzaný.
(sv.TA II/I q.80 a.4)
034.Zlí anjeli sa hýbu iba vzhľadom k cieľu
hriechu ich pýchy a preto hrešia smrteľne vo všetkom, čo konajú vlastnou
vôľou.
(sv.TA II/I q.89 a.4)
035.Môžeme milovať z lásky prirodzenosť démonov,
pokiaľ totiž chceme, aby boli zachovaní vo svojej prirodzenosti k
Božej sláve.
(sv.TA II/II q.25 a.11)
036.Ako v Kristovi prebývala všetka plnosť Božstva,
tak v Antikristovi plnosť všetkej zloby... nie tak,
ako by jeho
človečenstvo bolo prijaté diablom v jednote
osoby... ale pretože mu diabol ponúkaním dokonalejšie vleje svoju zlobu,
než všetkým ostatným.
(sv.TA III q.8 a.8)
037.Antikrist - bude v ňom hlava všetkých zlých,
totiž diabol, ktorý je kráľom nad všetkými synmi pýchy.
(sv.TA III q.8 a.8)
038.Z nejakých časných výkonov Kristovej moci
mali diabli akýsi dohad, že Kristus je Syn Boží. Ale pretože na ňom videli
zase
niektoré znamenia ľudskej slabosti, nepoznávali naisto že je to Syn Boží. A
preto ho chcel diabol pokúšať.
(sv.TA III q.61 a.1)
039.Exorcizmus má predchádzať krst. Ak nebol
vykonaný pred krstom, má sa vykonať potom.
(sv.TA III q.69 a.3)
040.Účinok exorcizmu
je dvojaký, totiž vyhnanie diabla a otvorenie zmyslov službe a rozkazom Božím.
(sv.TA III q.71 a.2)
041.Exorcizmus nepôsobí milosť ani odpustenie
hriechov.
(sv.TA III q.71 a.3)
042.Diabol má moc na tých, ktorí pohŕdajú Božími
príkazmi.
(sv.Augustín)
043.Diabli pokúšajúc nás, zhotovujú nám koruny.
(sv.Augustín)
044.Znak kríža odoženie diabla na chvíľu, ale
znak kríža so svätenou vodou ho odoženie na dlhší čas.
(don
Bosco)
045.Boh ťahá jednou rukou, diabol oboma nohami.
(Busch)
046.Diabol sa zvrátil z toho, čo je podľa
prirodzenosti, k tomu, čo je mimo prirodzenosť.
(sv.Ján Damascénsky)
047.To je ľuďom smrť, čo anjelom pád.
(sv.Ján Damascénsky)
048.Diabollos - grécky ten, ktorý rozdeľuje.
(A.Dermek)
049.Diabol nie je taký hlupák, aby nás nabádal
na ťažký hriech - priepasti sa bojíme, naklonenej roviny až tak nie.
(A.Dermek)
050.Diabol nikdy nedá to, čo sľubuje.
(A.Dermek)
051.V posledných dňoch sa rozmnožia falošní
proroci a zvodcovia, ovce sa premenia na vlkov a láska na nenávisť. Vtedy
sa objaví svetový podvodník ako syn boží a
bude robiť znamenia a divy. Zem mu bude odovzdaná do rúk a bude
robiť také neprávosti, aké sa nerobili od vekov. Potom sa ukážu znamenia
pravdy. Prvé znamenie sú otvorené
nebesia,
druhé znamenia hlas trúby a tretie vzkriesenie mŕtvych.
(Didaché)
052.Ak nemôže diabol zviesť človeka k zlu
priamo, zvedie ho aspoň k tomu, aby dobro konal nemierne.
(K.Frielingsdorf)
053.Ten, ktorý zhrešil, bol najvyšší medzi
všetkými.
(sv.Gregor Veľký)
054.Lucifer sa stal nástrojom zla vtedy, keď
prvýkrát gratuloval sám sebe k svojmu anjelskému správaniu.
(D.Hammarskjöld)
055.Keď sa ťa zmocňuje hnev alebo roztrpčenosť,
vedz, že je v tebe. Podobne, ak ti vstupujú do srdca túžby rozptýlenej
činnosti, nerozumné výdavky na početné
hostiny, na pijatiku, na sústavné hýrenie, na všelijaké zbytočné maličkosti,
náruživá túžba po ženách, po veľkom
bohatstve, prepätá pýcha, chvastúnstvo a všetko, čo sa tomu podobá, vedz, že
anjel zla je v tebe.
(Hermas)
056.Diabol má moc bojovať, ale nemá moc
zvíťaziť.
(Hermas)
057.Diabol by sa neodvážil pokúšať Krista, keby
na ňom zo slabosti hladu nepoznával, čo je ľudské.
(sv.Hilárius)
058.Niet jedinej ľudskej slzy, ktorú by si
nenašiel v oku hada.
(V.Holan)
059.Diabol má dve mená. Jedno je satan a druhé
lož.
(Hugo)
060.Majú ľudí najskôr pokúšať túžbou po
bohatstve, aby sa tak ľahšie dostali do márnej svetskej cti a z nej do veľkej
pýchy. A z týchto troch stupňov navedie
Lucifer na všetky ostatné neprávosti.
(sv.Ignác z Loyoly)
061.Diabol naplňuje ľudské srdcia tajnými
túžbami.
(sv.Izidor)
062.Nepúšťaj sa do škriepok so svojimi
myšlienkami a nepokúšaj sa odpovedať na pochybnosti, ktoré ti vnuká diabol. Ver
Božiemu Slovu, jeho svätým a prorokom, potom
utečie od teba naničhodný zvodca.
(Kempenský)
063.Diabol nepokúša hriešnikov a neveriacich,
ktorých už má bezpečne v moci, ale pokúša nábožných veriacich a
znepokojuje ich všelijakým spôsobom.
(Kempenský)
064.Dobré je byť milosrdným, ale lepšie je zabiť
diabla skôr ako nás on zabije kvôli našej prílišnej milosrdnosti.
(F.Mistral)
065.Exorcizmus je skutočne istou formou vymývania
mozgu. Jeden z pacientov, ktorého obradu som bol svedkom, sa po
procedúre nachádzal v značne rozpoltenom
stave - simultánne pociťoval oslobodenie, úľavu a hlbokú vďačnosť,
zároveň však trpel pocitom zneužitia.
(M.S.Peck)
066.Pred začiatkom exorcistických
obradov, podpísali pacienti prehlásenie, potvrdzujúce, že sú oboznámení so
skutočnosťou, že procedúra nemusí skončiť
úspechom, a dokonca môže mať za následok ich smrť.
(M.S.Peck)
067.Jediná moc satana je cez vieru človeka v
jeho klamstvá. Pacienti sa stali posadnutí, pretože prijali jeho falošný
zvodný
prísľub „priateľstva“. Posadnutosť trvala, dokiaľ verili jeho hrozbám, že bez
neho zomrú.
(M.S.Peck)
068.Základnou zbraňou diabla je strach.
(M.S.Peck)
069.Ako už poznamenali mnohí, najlepším
Satanovým podvodníckym trikom je jeho všeobecný úspech v utajovaní
vlastnej reality pred ľudskou mysľou.
(M.S.Peck)
070.Nikdy nezabudni, že diabol je inteligent.
(P.Rosso)
071.Diabol má viac než dvanásť apoštolov.
(Švédska
múdrosť)
072.Diabol nepokúša ľudí dotiaľ, dokiaľ chce,
ale dokiaľ Boh dopúšťa.
(sv.Ján Zlatoústy)
All rights of
the producer and of the owner
of the work
reproducer reserved.