Ekumenizmus

 

001.Odpadlíci majú byť i telesne donucovaní, aby plnili, čo prisľúbili.

       (sv.TA II/II q.10 a.8)

 

002.Nestína sa mu hlava ako Jánovi, ani nebol rozrezaný ako Izaiáš, aby si do smrti zachoval celé a nedeliteľné telo, aby

       nevznikla príležitosť tým, ktorí by chceli Cirkev rozdeliť.

       (sv.TA III q.46 a.4)

 

003.Ekumenizmus je hnutie snažiace sa o zmierenie v kresťanských cirkvách usilujúce sa až dovtedy, kým cirkvi nebudú

       schopné vydávať účinné svedectvo schopné osloviť celý svet.

       (M.Bubák)

 

004.V jednej farnosti sa rozhodovali či si do spoločenskej miestnosti pri kostole kúpia škrabku na zemiaky, ktorá by slúžila

       všetkým. Farnosť sa rozdelila pre túto hlúposť na zaškrabkárov a protiškrabkárov na dve zúrivé strany.

       (M.Bubák)

 

005.Čoho je viac? Ľudí, alebo vecí, ktoré ich rozdeľujú?

       (P.Ceľuch)

 

006.Čo sa nám vo všeobecnosti stáva a čo sa stalo vo stvoreniach, nadarmo sa vidí rozdelené medzi každú osobu,

       pritom všetkom však myslíme, že všetko je od Otca skrze Syna v Duchu.

       (sv.Cyril Alexandrijský)

 

007.Ak sme spojení všetci s jedným Kristom jeho vlastným telom, prijímajúc ho jedného a nerozdielneho do svojho

       vlastného tela, všetci sme údmi tohto jediného tela a on je takto spojivom našej jednoty.

       (sv.Cyril Alexandrijský)

 

008.Zjednotiť znamená lepšie zviazať jednotlivé rozličnosti, a nie ich vymazať kvôli bezduchému poriadku.

       (Exupéry)

 

009.Iba nedokonalosť reči obracia ľudí proti sebe, veď predmet ľudskej túžby sa v ničom nemení.

       (Exupéry)

 

010.Len tí sú naozaj so mnou, ktorí spolu so mnou pokľaknú v modlitbe.

       (Exupéry)

 

011.Prestaňte nazývať opak svojich právd omylom a opak omylu pravdou.

       (Exupéry)

 

012.Zjednotiť znamená lepšie zviazať jednotlivé rozličnosti, a nie vymazať ich kvôli bezduchému poriadku.

       (Exupéry)

 

013.To, čo by kresťanstvo malo chrániť pred ideologičnosťou, je práve toto vedomie - že o pravdu sa dá iba usilovať, ale

       nie je možné ju vlastniť.

       (Exupéry)

 

014.Jednota vznikne tam, kde zostáva poznanie o jednote ľudstva, jednote, ktorá ide za všetky rozdielnosti, či je to už

       rozdielna farba kože, alebo farba strany.

       (V.E.Frankl)

 

015.Keď v tom alebo onom prípade je pôvodne pravý duchovný výtvor alebo kultúrny jav takpovediac sekundárne

       postavený do služieb bytostne cudzích motívov a záujmov, teda nejako zneužitý, nie je na základe tejto skutočnosti

       hodnota príslušného duchovného útvaru sama osebe ešte sporná.

       (V.E.Frankl)

 

016.Pokora znamená toleranciu, tolerancia však neznamená indiferenciu, lebo rešpektovať vieru niekoho, kto verí

       niečomu inému, zďaleka ešte neznamená identifikovať sa s inou vierou.

       (V.E.Frankl)

 

017.„My“ sme dobrí „oni“ sú zlí. Každá kritika vlastného učenia je vraj len zlomyseľným a neznesiteľným útokom; kritika

       pozície ostatných je dobre mienená snaha pomôcť im, aby sa navrátili k pravde.

       (E.Fromm)

 

018.Milujem ťa brat, sestra, nech si kdekoľvek - či sa modlíš v kostole, kľačíš v synagóge alebo sa klaniaš v mešite.

       (K.Gibran)

019.Jedna skupina má svoj kresťanský pohľad, iní budú s nemenšou úprimnosťou o tej istej veci súdiť inak. V takýchto

       prípadoch niekomu nie je dovolené dovolávať sa cirkevnej autority v prospech svojho názoru. Vec je potrebné

       vyriešiť úprimným rozhovorom.

       (GS 43)

 

020.To, čo veriacich spája, je silnejšie ako to, čo ich rozdeľuje. V nutných veciach nech je jednota, v pochybnostiach

       sloboda, vo všetkom láska.

       (Ján XXIII.)

 

021.V Anglicku: Vy ste svedkami, že zomieram v jednote s katolíckou Cirkvou a že dobrovoľne vylievam svoju krv, aby

       som potvrdil túto jednotu. Kiež vám Boh vo svojom nekonečnom milosrdenstve dopraje milosť žiť a zomrieť v jednote

       katolíckej a rímskej viery.

       (bl.Ján Nelson)

 

022.Pre ekumenický proces je nutné prejsť cez „uzdravenie spomienok“, teda cez kolektívne zbavenie sa ničím

       nepodložených tvrdení, ktoré vytvárajú emocionálne rany.

       (Ján Pavol II.)

 

023.Obchádzky sú jedinečnou príležitosťou spoznať vlastné mesto.

       (D.Kaye)

 

024.Čo môžu vedieť o Anglicku ľudia, ktorí poznajú len Anglicko?

       (R.Kipling)

 

025.Medzi náboženstvami sú vzájomne najväčšími nepriateľmi tie, ktoré sú k sebe najbližšie.

       (Montesquieu)

 

026.Ak budú muchy dorábať med, neurazia tým včely?

       (P.Neruda)

 

027.Tí, ktorí prichádzajú buď vo svojom úrade, alebo v apoštolskej službe do bližšieho styku s východnými cirkvami, nech

       sa naučia poznať a ctiť si východné obrady, poriadok, náuku dejiny a svojráznosť Východniarov a to úmerne

       dôležitosti svojho úradu.

       (OE 6)

 

028.Nech sa všetci východní i západní kresťania modlia, aby sa na príhovor svätej Bohorodičky všetci stali jedno.

       (OE 30)

 

029.Aj rodiny, ktoré vznikli zmiešaným manželstvom sú povinné hlásať Krista svojim deťom podľa plnosti sily a významu

       spoločného krstu. Okrem toho dolieha na nich ťažká úloha: majú byť tvorcami jednoty.

       (Pavol VI.)

 

030.Veľmi ma bolí, že zostávate vo svojom rozkole. Chcete sa podobať viničným ratolestiam, odtrhnutým od viniča.

       Chcete pracovať, ale nie vo vinici, ktorú vám dal Pán a kde sa jedine vypláca mzda. Či neviete, že nemôže mať

       účasť s Bohom, kto nežije v pokoji a jednote s Cirkvou?

       (Pelágius II.)

 

031.Iný spoločný bod s východnými Slovanmi, ktorý môže uľahčiť zjednotenie, je ich zvláštna láska a úcta k vznešenej

       Panne Matke Božej, čím sa odlišujú od značného počtu heretikov a blížia sa k nám.

       (Pius XI.)

 

032.Cirkev hľadá jednotu, ktorá by nespočívala ani na zakrývaní bodov, čo rozdeľujú, ani na lacných, povrchných a

       krehkých kompromisoch, ale aby bola ovocím a výrazom opravdivého zmierenia.

       (RP 9, J.P.II.)

 

033.Jednota musí byť výsledkom opravdivého obrátenia všetkých, ďalej vzájomného odpustenia, teologického dialógu a

       bratských vzťahov, modlitby plnej poddajnosti pôsobenia Ducha Svätého, ktorý je tiež „Duchom zmierenia“.

       (RP 9, J.P.II.)

 

034.Niekedy sa tvár Cirkvi pre naše hriechy „javí menej žiarivou“ tomu, kto na ňu hľadí.

       (RP 12, J.P.II.)

 

035.Katolícka Cirkev, nakoľko ide o ňu samu, vie že má byť prístupná a vnímavá k „ozajstným kresťanským hodnotám,

       prameniacim v spoločnom dedičstve, ktoré sa nachádzajú u našich oddelených bratov.

       (RP 25, J.P.II.)

 

036.To isté slnko vychádza v nových krajinách v nekonečnom slede svitaní.

       (R.Thákur)

037.Preto sa vôbec nezdá anachronizmom, ak vo sv. Cyrilovi a Metodovi vi­díme opravdivých predchodcov ekumenizmu,

       pretože sa účinne usilovali, aby odstránili alebo zmenšili každú skutočnú, ako aj čo len zdanlivú roztržku medzi

       jednotlivými spoločenstva­mi veriacich, patriacimi do jednej a tej istej Cirkvi.

       (SA 14, J.P.II.)

 

038.Styk s oddelenými bratmi a s ch učením prispieva „aby sa dosiahlo dokonalejšie pochopenie samého tajomstva

       Krista a Cirkvi.“

       (UR 4)

 

039.Hoci totiž katolícka Cirkev dostala všetku od Boha zja­venú pravdu a všetky prostriedky milosti, predsa jej členo­via

       nežijú podľa toho s patričnou horlivosťou, takže tvár Cirkvi sa javí našim oddeleným bratom i celému svetu menej

       žiarivou, a tým sa brzdí rast kráľovstva Božieho.

       (UR 4)

 

 

All rights of the producer and of the owner of the work reproducer reserved.