Ekumenizmus
001.Odpadlíci majú byť i telesne donucovaní, aby
plnili, čo prisľúbili.
(sv.TA II/II q.10 a.8)
002.Nestína sa mu hlava ako Jánovi, ani nebol
rozrezaný ako Izaiáš, aby si do smrti zachoval celé a
nedeliteľné telo, aby
nevznikla príležitosť tým, ktorí by chceli
Cirkev rozdeliť.
(sv.TA III q.46 a.4)
003.Ekumenizmus je hnutie snažiace sa o
zmierenie v kresťanských cirkvách usilujúce sa až
dovtedy, kým cirkvi nebudú
schopné vydávať účinné svedectvo schopné
osloviť celý svet.
(M.Bubák)
004.V jednej farnosti sa rozhodovali či si do
spoločenskej miestnosti pri kostole kúpia škrabku na zemiaky, ktorá by slúžila
všetkým. Farnosť sa rozdelila pre túto
hlúposť na zaškrabkárov a protiškrabkárov
na dve zúrivé strany.
(M.Bubák)
005.Čoho je viac? Ľudí, alebo vecí, ktoré ich
rozdeľujú?
(P.Ceľuch)
006.Čo sa nám vo všeobecnosti stáva a čo sa
stalo vo stvoreniach, nadarmo sa vidí rozdelené medzi každú osobu,
pritom
všetkom však myslíme, že všetko je od Otca skrze Syna v Duchu.
(sv.Cyril Alexandrijský)
007.Ak sme spojení všetci s jedným Kristom jeho
vlastným telom, prijímajúc ho jedného a nerozdielneho do svojho
vlastného tela, všetci sme údmi tohto
jediného tela a on je takto spojivom našej jednoty.
(sv.Cyril Alexandrijský)
008.Zjednotiť znamená lepšie zviazať jednotlivé
rozličnosti, a nie ich vymazať kvôli bezduchému poriadku.
(Exupéry)
009.Iba nedokonalosť reči obracia ľudí proti
sebe, veď predmet ľudskej túžby sa v ničom nemení.
(Exupéry)
010.Len tí sú naozaj so mnou, ktorí spolu so
mnou pokľaknú v modlitbe.
(Exupéry)
011.Prestaňte nazývať opak svojich právd omylom
a opak omylu pravdou.
(Exupéry)
012.Zjednotiť znamená lepšie zviazať jednotlivé
rozličnosti, a nie vymazať ich kvôli bezduchému poriadku.
(Exupéry)
013.To, čo by kresťanstvo malo chrániť pred ideologičnosťou, je práve toto vedomie - že o pravdu sa dá
iba usilovať, ale
nie je možné ju vlastniť.
(Exupéry)
014.Jednota vznikne tam, kde zostáva poznanie o
jednote ľudstva, jednote, ktorá ide za všetky rozdielnosti, či je to už
rozdielna farba kože, alebo farba strany.
(V.E.Frankl)
015.Keď v tom alebo onom prípade je pôvodne
pravý duchovný výtvor alebo kultúrny jav takpovediac sekundárne
postavený do služieb bytostne cudzích motívov
a záujmov, teda nejako zneužitý, nie je na základe tejto skutočnosti
hodnota príslušného duchovného útvaru sama
osebe ešte sporná.
(V.E.Frankl)
016.Pokora znamená toleranciu, tolerancia však
neznamená indiferenciu, lebo rešpektovať vieru niekoho, kto verí
niečomu
inému, zďaleka ešte neznamená identifikovať sa s inou vierou.
(V.E.Frankl)
017.„My“ sme dobrí „oni“ sú zlí. Každá kritika
vlastného učenia je vraj len zlomyseľným a neznesiteľným útokom; kritika
pozície ostatných je dobre mienená snaha
pomôcť im, aby sa navrátili k pravde.
(E.Fromm)
018.Milujem ťa brat, sestra, nech si kdekoľvek -
či sa modlíš v kostole, kľačíš v synagóge alebo sa klaniaš v mešite.
(K.Gibran)
019.Jedna skupina má svoj kresťanský pohľad, iní
budú s nemenšou úprimnosťou o tej istej veci súdiť inak. V takýchto
prípadoch niekomu nie je dovolené dovolávať
sa cirkevnej autority v prospech svojho názoru. Vec je potrebné
vyriešiť
úprimným rozhovorom.
(GS
43)
020.To, čo veriacich spája, je silnejšie ako to,
čo ich rozdeľuje. V nutných veciach nech je jednota, v pochybnostiach
sloboda, vo všetkom láska.
(Ján
XXIII.)
021.V Anglicku: Vy ste svedkami, že zomieram v
jednote s katolíckou Cirkvou a že dobrovoľne vylievam svoju krv, aby
som potvrdil túto jednotu. Kiež vám Boh vo
svojom nekonečnom milosrdenstve dopraje milosť žiť a zomrieť v jednote
katolíckej a rímskej viery.
(bl.Ján Nelson)
022.Pre ekumenický proces je nutné prejsť cez
„uzdravenie spomienok“, teda cez kolektívne zbavenie sa ničím
nepodložených tvrdení, ktoré vytvárajú
emocionálne rany.
(Ján
Pavol II.)
023.Obchádzky sú jedinečnou príležitosťou
spoznať vlastné mesto.
(D.Kaye)
024.Čo môžu vedieť o Anglicku ľudia, ktorí
poznajú len Anglicko?
(R.Kipling)
025.Medzi náboženstvami sú vzájomne najväčšími
nepriateľmi tie, ktoré sú k sebe najbližšie.
(Montesquieu)
026.Ak budú muchy dorábať med, neurazia tým
včely?
(P.Neruda)
027.Tí, ktorí prichádzajú buď vo svojom úrade,
alebo v apoštolskej službe do bližšieho styku s východnými cirkvami, nech
sa naučia poznať a ctiť si východné
obrady, poriadok, náuku dejiny a svojráznosť Východniarov a to úmerne
dôležitosti svojho úradu.
(OE
6)
028.Nech sa všetci východní i západní kresťania
modlia, aby sa na príhovor svätej Bohorodičky všetci stali jedno.
(OE
30)
029.Aj rodiny, ktoré vznikli zmiešaným manželstvom
sú povinné hlásať Krista svojim deťom podľa plnosti sily a významu
spoločného krstu. Okrem toho dolieha na nich
ťažká úloha: majú byť tvorcami jednoty.
(Pavol
VI.)
030.Veľmi ma bolí, že zostávate vo svojom
rozkole. Chcete sa podobať viničným ratolestiam, odtrhnutým od viniča.
Chcete
pracovať, ale nie vo vinici, ktorú vám dal Pán a kde sa jedine vypláca mzda. Či
neviete, že nemôže mať
účasť
s Bohom, kto nežije v pokoji a jednote s Cirkvou?
(Pelágius II.)
031.Iný spoločný bod s východnými Slovanmi,
ktorý môže uľahčiť zjednotenie, je ich zvláštna láska a úcta k vznešenej
Panne Matke Božej, čím sa odlišujú od
značného počtu heretikov a blížia sa k nám.
(Pius XI.)
032.Cirkev hľadá jednotu, ktorá by nespočívala
ani na zakrývaní bodov, čo rozdeľujú, ani na lacných, povrchných a
krehkých kompromisoch, ale aby bola ovocím a
výrazom opravdivého zmierenia.
(RP
9, J.P.II.)
033.Jednota musí byť výsledkom opravdivého
obrátenia všetkých, ďalej vzájomného odpustenia, teologického dialógu a
bratských vzťahov, modlitby plnej poddajnosti
pôsobenia Ducha Svätého, ktorý je tiež „Duchom zmierenia“.
(RP 9, J.P.II.)
034.Niekedy sa tvár Cirkvi pre naše hriechy
„javí menej žiarivou“ tomu, kto na ňu hľadí.
(RP
12, J.P.II.)
035.Katolícka Cirkev, nakoľko ide o ňu samu, vie
že má byť prístupná a vnímavá k „ozajstným kresťanským hodnotám,
prameniacim v spoločnom dedičstve, ktoré sa
nachádzajú u našich oddelených bratov.
(RP
25, J.P.II.)
036.To isté slnko vychádza v nových krajinách v
nekonečnom slede svitaní.
(R.Thákur)
037.Preto sa vôbec nezdá anachronizmom, ak vo
sv. Cyrilovi a Metodovi vidíme opravdivých predchodcov ekumenizmu,
pretože sa účinne usilovali, aby odstránili
alebo zmenšili každú skutočnú, ako aj čo len zdanlivú roztržku medzi
jednotlivými spoločenstvami veriacich,
patriacimi do jednej a tej istej Cirkvi.
(SA
14, J.P.II.)
038.Styk s oddelenými bratmi a s ch učením
prispieva „aby sa dosiahlo dokonalejšie pochopenie samého tajomstva
Krista
a Cirkvi.“
(UR
4)
039.Hoci totiž katolícka Cirkev dostala všetku
od Boha zjavenú pravdu a všetky prostriedky milosti, predsa jej členovia
nežijú podľa toho s patričnou horlivosťou,
takže tvár Cirkvi sa javí našim oddeleným bratom i celému svetu menej
žiarivou, a tým sa brzdí rast kráľovstva
Božieho.
(UR
4)
All rights of
the producer and of the owner
of the work
reproducer reserved.