Eucharistia
001.Táto sviatosť je osožná k odpusteniu hriechu
a k dosiahnutia plnosti milosti je v našom živote najosožnejšia.
(sv.Albert Veľký)
002.Kvas nebol obetovaný v Božích obetách na
vylúčenie porušenia a tiež asi preto, že bol obetovaný modlám.
(sv.TA I q.94 a.4)
003.Božské veci nemôžu byť ľuďom zjavené inak,
iba pod nejakými zmyslovými podobami. Avšak podoby viac pohnú
duchom, keď sú nielen vyjadrené slovom, ale
tiež podané zmyslu.
(sv.TA II/I q.99 a.3)
004.Eucharistia obsahuje Krista skutočne, nie
tak ako iné sviatosti, tie obsahujú iba jeho moc.
(sv.TA II/I q.101 a.4)
005.Chlebom je zobrazené telo Kristovo, vínom
jeho krv ktorou sme vykúpení, olej zobrazuje milosť Kristovu, soľ vedu,
kadidlo modlitbu.
(sv.TA II/I q.102 a.3)
006.Eucharistia vyslobodzuje z očistca, pokiaľ
je obetou zadosťučinenia za hriech.
(sv.TA III q.52 a.8)
007.Eucharistia je cieľ všetkých sviatostí.
(sv.TA III q.63 a.5)
008.Zlí kňazi i odlúčení od Cirkvi, bludári,
vyobcovaní, zosadení, majú moc premieňať, pritom však ťažko hrešia.
(sv.TA III q.64 a.9)
009.Hlavným obrazom eucharistie
je baránok, pretože túto sviatosť znázorňuje vo všetkom. Kristus je baránok
zabitý za
hriech, jeho krv na verajach chráni, baránok
sa jedol s nekvasenými chlebmi.
(sv.TA III q.73 a.6)
010.Ľudia najviac používajú pšeničný chlieb.
ostatné sa používajú pri nedostatku pšeničného chleba. Kristus ustanovil
túto
sviatosť v tomto druhu chleba.
(sv.TA III q.74
a.3)
011.Telo Kristovo je miestne iba na jednom
mieste, totiž v nebi, ale ako vo sviatosti znamenajúce a obsahujúce je i inde,
nie však všade.
(sv.TA III q.75 a.1)
012.Zmyslom je zrejmé, že požívajú chlieb a
víno. Je to preto, lebo ľuďom nie je obvyklé, ale hrozné, jesť mäso človeka a
piť jeho krv... aby táto sviatosť nebola na
posmech neveriacim, keby sme požívali svojho Pána vo vlastnej podobe a
aby nám to prispelo k zásluhe viery, keď
požívame neviditeľné telo a krv svojho Pána.
(sv.TA III q.75 a.5)
013.Celý Kristus je pod ktoroukoľvek časťou
obidvoma spôsobmi.
(sv.TA III q.76 a.1)
014.Kristus je prítomný pod dvojakým spôsobom Eucharistie z troch dôvodov - aby naznačil svoje utrpenie,
aby bol
pokrmom a nápojom a podľa účinku: telo sa
vydáva za spásu tela a krv za spásu duše.
(sv.TA III q.76 a.2)
015.Eucharistia ako sviatosť prospieva iba
prijímajúcim, ako obeť prospieva aj iným.
(sv.TA III q.78 a.3)
016.Skrytému hriešnikovi, ktorý žiada tajne eucharistiu, keď nikto pri tom nie je, má sa podanie
odoprieť. Ak však žiada
verejne, má sa mu eucharistia
podať. Verejnému hriešnikovi sa má vždy odoprieť.
(sv.TA III q.80 a.5)
017.Hriech nehodne prijímajúceho je ľahší než
hriech proti Bohu a ťažší než hriechy proti blížnemu a proti sebe.
(sv.TA III q.80 a.5)
018.Kristus prijal svoje telo a svoju krv v eucharistii.
(sv.TA III q.81 a.1)
019.Každý účinok, ktorý pôsobí hmotný pokrm a
nápoj telesnému životu, že totiž udržuje, rozmnožuje, napravuje a teší,
to všetko
pôsobí táto sviatosť v duchovnom živote.
(sv.TA III q.89 a.1)
020.Eucharistiou sa odpúšťajú všedné hriechy.
(sv.TA III q.89 a.3)
021.Eucharistiou sa odpúšťajú i hriechy
smrteľné, ktorých vedomie a vôľu človek nemá.
(sv.TA III q.89 a.3)
022.Eucharistia pôsobí odpustenie trestu za
hriechy. Nie síce celého, ale podľa veľkosti hriechov a podľa miery
zbožnosti.
(sv.TA III q.89
a.4)
023.Následný účinok eucharistie
záleží v tom, že zmenšuje vinu tým, že zväčšuje lásku.
(sv.TA III q.89 a.6)
024.Eucharistia chráni od hriechu dvojmo: 1,
posilňuje duchovný život človeka, že ho vnútorne spája s Kristom. 2, odráža
každý útok démonov, pokiaľ je znamením
utrpenia Kristovho.
(sv.TA III q.89 a.6)
025.Hriechy všedné prítomné, ktoré sú konané
skutkom, zabraňujú účinkom eucharistie iba vzhľadom k
občerstveniu
duchovnou sladkosťou, nie však vzrastom
milosti. Pokiaľ sú minulé, nijako nezabraňujú pôsobeniu sviatosti.
(sv.TA III q.89 a.8)
026.Eucharistia je akoby vyvrcholenie duchovného
života a cieľ všetkých sviatostí.
(sv.T.Aquinský)
027.Každý prijíma Krista Pána a v každej časti
je celý a nie je jednotlivými umenšovaný, ale v jednotlivých sa podáva
neumenšene.
(sv.Augustín)
028.Sacramentum pietatis,
signum unitatis, vinculum caritatis. Sviatosť
zbožnosti, znak jednoty, puto lásky.
(sv.Augustín)
029.Spasiteľ, aby mocnejšie zdôraznil vznešenosť
tohto tajomstva, chcel ho ako posledné vtlačiť do sŕdc a pamätí
učeníkov, od ktorých mal odísť na utrpenie.
(sv.Augustín)
030.Ak si rozumel duchovne Kristove slová o jeho
tele sú ti „duchom a životom“ ak si ich rozumel telesne tiež sú duchom
a životom
ale nie tebe.
(sv.Augustín)
031.Nikto nepožívaj Telo Kristovo skôr, kým sa
mu nepokloníš.
(sv.Augustín)
032.Tento chlieb je denný, denne prijímaj, aby
ti denne prospieval.
(sv.Augustín)
033.Zúčastniť sa na svätej omši je to isté, ako
vidieť božského Spasiteľa vychádzať z Jeruzalema a niesť kríž na
Kalváriu,
kde bol ukrižovaný v najkrutejších mukách.
(don
Bosco)
034.Nasýtil si Pane svoju rodinu svätými darmi.
(sv.Cyprián)
035.Maximum energie v minimálnom rozmere, viac
ako v atómovej bombe.
(A.Dermek)
036.Porovnaj obrovské svetelné reklamy s večným
svetielkom.
(A.Dermek)
037.Keby sme mohli vidieť všetky večné svetlá,
bolo by to ako prevrátená obloha.
(A.Dermek)
038.Svätostánok - On prijíma vo väzení postoj
odloženej veci.
(A.Dermek)
039.Pri sv. omši je oslovenie bratia a sestry -
nie páni a dámy - všetci tam majú byť jednou rodinou.
(A.Dermek)
040.Pri sv. omši sa trieda plurál a singulár.
Tam, kde sa jedná o vinu, alebo osobnú vieru je singulár.
(A.Dermek)
041.Eucharistia je viatikum
nielen na ceste do večnosti, ale aj na ceste do dňa.
(A.Dermek)
042.Ako tento rozlomený chlieb bol predtým
roztrúsený po vŕškoch a potom pozbieraný dovedna, atak nech sa
zhromaždí
tvoja Cirkev od končín zeme do tvojho kráľovstva.
(Didaché)
043.Nikto, kto má spor so svojím priateľom, nech
sa s vami neschádza, kým sa nepomeria, aby sa nepoškvrnila vaša
obeta.
(Didaché)
044.V prípade nutnosti prijímať, ak nemá možnosť
vyspovedať sa, má si predtým aspoň vzbudiť dokonalú ľútosť.
(EM
35)
045.Keď zomrel Justus,
mních, ktorý si bez dovolenia schoval tri zlaté mince, na výstrahu ho pochovali
potupne, povedal:
Už istý čas náš brat trpí muky, musíme mu
teraz preukázať láskavosť a pokúsiť sa o zmierenie jeho utrpenia. Preto
choď a po 30 dní obetuj za neho svätú omšu.
Ani jeden deň za ten čas nech neprejde, aby sa božská obeta
nepriniesla za jeho oslobodenie.
(sv.Gregor Veľký)
046.Aká radosť pre kresťana, ktorý odchádza od
svätého stola a nesie vo svojom srdci celé nebo.
(sv.Ján M.Vianey)
047.Všetci, ktorí sa približujú ku sviatostiam
nie sú svätí, ale svätých nájdeme vždy medzi tými, ktorí často prijímajú.
(sv.Ján M.Vianey)
048.Ako levy sršiace oheň, tak odchádzame od
tohoto stola ktorý nás učinil hroznými pre diabla.
(sv.Ján Zlatoústy)
049.Vodou sa rozumie ľud, vínom krv Kristova.
Keď sa mieša v kalichu voda s vínom, jednotí sa ľud s Kristom.
(páp.Július)
050.Táto sviatosť udeľuje duchovnú milosť,
obnovuje v duši stratenú čnosť a znova rozžaruje hriechom znetvorenú krásu
duše.
(Kempenský)
051.Lebo keď som tak často nedbalý a vlažný
teraz, keď prijímam alebo svätú omšu slúžievam, čo by bolo, keby som
nepožíval tento liek a nevyhľadával takú
mocnú posilu.
(Kempenský)
052.Ako môže niekto stáť pri veľkej vatre a
necítiť aspoň trochu tepla?
(Kempenský)
053.Lebo niet dôstojnejšej obety a väčšieho
zadosťučinenia na odpustenie hriechov, než obetovať sa pri obete Kristovho
Tela vo svätej omši a vo svätom prijímaní
Bohu v čistú a úplnú obetu.
(Kempenský)
054.Zlý duch dobre vie, že práve vo svätom
prijímaní je naša sila a najvzácnejší liek, a preto všetkými prostriedkami a
pri
každej príležitosti sa usiluje odvrátiť
veriacich a nábožných kresťanov od neho odvrátiť a kladie im všelijaké
prekážky.
(Kempenský)
055.Keď dnes zanedbáš sväté prijímanie pre toto,
možno zajtra ti vznikne iná, väčšia prekážka; a tak, keby si sa dlho
zdržiaval od svätého prijímania, možno by si
sa stával čoraz neschopnejším.
(Kempenský)
056.Veľmi škodí odkladať sväté prijímanie,
pretože takéto odkladanie zapríčiňuje často ťažkú duševnú ochabnutosť.
(Kempenský)
057.Nábožný človek môže každý deň, ba každú
hodinu spasiteľne a bez akejkoľvek prekážky pristupovať k duchovnému
prijímaniu Kristovho tela.
(Kempenský)
058.Len moja dobrota a milosť ti dovoľujú
pristupovať k môjmu stolu. To je, ako keby žobrák bol pozvaný na boháčovu
hostinu a nemal by nič iného, čím by sa mu
odmenil za jeho dobrodenia, iba svoju pokornú vďaku.
(Kempenský)
059.Ktorý tvor pod slnkom skusuje toľkú lásku,
ako nábožná duša, ku ktorej prichádza Boh a kŕmi ju svojím osláveným
telom.
(Kempenský)
060.Bolo vhodné pred utrpením vykonať prvú
sviatosť - veľkonočný baránok, a ustanoviť novú sviatosť.
(sv.Lev Veľký)
061.Nechcem ich prepustiť hladných, aby
nepoomdlievali na ceste.
(Mt 15,31)
062.Mojou roztržitosťou je Ježiš Kristus.
(Z.Namuncurá)
063.Pastoračná láska predovšetkým vyviera z eucharistie, obety, ktorá je stredom a zdrojom celého
kňazského života,
takže čo sa koná na obetnom oltári, to sa
snaží kňazská duša do seba pojať.
(PO
14)
064.Pokojné a veľmi božské prijímanie toho
istého a jediného chleba a toho istého a jediného nápoja vovádza
všetkých
prijímajúcich do toho istého božského
správania, pretože prijímajú ten istý pokrm.
(Pseudodionýz)
065.Eucharistia buduje Cirkev a buduje ju ako
opravdivé spoločenstvo Božieho ľudu, ako zhromaždenie veriacich,
vyznačujúc sa tým istým znakom jednoty, na
ktorej mali účasť apoštoli a prví Pánovi učeníci.
(RH
20, J.P.II.)
066.Eucharistia je skutočne nevýslovná sviatosť.
(RH
20, J.P.II.)
067.Je to súčasne sviatosť - obeta, sviatosť -
prijímanie, sviatosť - prítomnosť... nemožno ju v praxi pokladať len za
príležitosť na prejavenie tohto bratstva.
(RH
20, J.P.II.)
068.V tomto sviatostnom
zväzku on sám sa nám zveruje s neohraničenou dôverou, akoby nerátal s našou
ľudskou
slabosťou, nehodnosťou, našimi návykmi,
sklonom k zovšedneniu, ba i možnosťou zneváženia.
(RH
20, J.P.II.)
069.Svätá omša je akoby stroj času. Naraz je tam
prítomná Mária pod krížom, kajúci lotor, svätý Augustín, matka Tereza i
ja sám.
Všetci v jednom sprítomnenom okamihu, pretože všetci sme spolu v kozmickom bode
Kalvárie.
(P.Rosso)
070.Na púšti vo vysmädnutej karaváne sa pohybuje
človek, ktorý má na podnose poháre osviežujúceho nápoja. Skoro
nikto si ho nevšíma, tak ako veriaci eucharistiu.
(P.Rosso)
071.Eucharistia nie je zákusok pre dokonalých,
ale liek pre slabých.
(P.Rosso)
072.Z liturgie, najmä z eucharistie
sťa z prameňa prúdi do nás milosť a čo najúčinnejšie sa dosahuje to
posväcovanie ľudí
a oslavovanie Boha v Kristovi, ku ktorému
smeruje činnosť Cirkvi.
(SC
10)
073.Byť zabudnutý - zdá sa mi, že to ho najviac
bolí.
(sv.Terezka)
074.Nie preto zostupuje každý deň z neba, aby
ostal v zlatom kalichu. ale aby našiel iné nebo, ktoré je mu nekonečne
milšie ako to prvé: nebo našej duše,
stvorenej na jeho obraz, živý chrám trojjediného Boha.
(sv.Terezka)
075.Každú svätú omšu prežívaj tak, ako by bola
prvá, jediná a posledná na svete.
(XY)
All rights of
the producer and of the owner
of the work
reproducer reserved.