Hriech

 

001.Vždy sú to naše dobré city, ktoré nás nútia robiť mrzké veci.

       (J.Anouilh)

 

002.Prvotný hriech je postrádanie prvotnej spravodlivosti.

       (sv.Anzelm)

 

003.Nemôže slobodne odpúšťať hriechy, kto je viazaný zákonom vyššieho, teda iba Boh môže slobodne odpúšťať

       hriechy.

       (sv.TA I q.25 a.3)

 

004.Hriechmi sa duši zmenšuje jej schopnosť k milosti ale celkom sa neodníma, pretože nasleduje z jej prirodzenosti.

       (sv.TA I q.48 a.4)

 

005.Hriech je úkon odchyľujúci sa od poriadku povinného cieľa, proti poriadku prirodzenosti, rozumu, alebo večného

       zákona.

       (sv.TA I q.63 a.1)

 

006.Hriech je proti prirodzenej náklonnosti.

       (sv.TA I q.63 a.9)

 

007.Adam a Eva sa hanbili z nahoty svojich tiel, cítili totiž hnutie svojho neposlušného tela, ako vzájomný trest svojej

       neposlušnosti.

       (sv.TA I q.95 a.1)

 

008.Keby Adam nebol zhrešil... jeho deti by sa mohli stať synmi pekla hrešiac slobodným rozhodovaním. Ak by sa to

       nestalo, bolo by to jedine preto, že by dostali prozreteľnostný dar ako napríklad Mária.

       (sv.TA I q.100 a.2)

 

009.Každý, kto hreší ťažko, stanoví si nutne iný cieľ než Boha.

       (sv.TA II/I q.1 a.7)

 

010.Každý smrteľný hriech odporuje láske, ktorá je koreňom všetkých vliatych čností, ako čností, a preto jedným úkonom

       smrteľného hriechu vylúčením lásky sa v dôsledku vylučujú všetky vliate čnosti v tom, že sú čnosťami.

       (sv.TA II/I q.71 a.4)

 

011.Keď je duša nezriadená skrze hriech až k odvráteniu od posledného cieľa, totiž Boha, s ktorým sme spojení láskou,

       vtedy je hriech smrteľný. Keď však nastane nezriadenosť bez odvrátenia od Boha, vtedy je hriech všedný.

       (sv.TA II/I q.72 a.5)

 

012.Čím väčšou dychtivosťou je človek premožený, tým je hriech menší.

       (sv.TA II/I q.73 a.6)

 

013.Tí, ktorí hrešia z nevedomosti, ľahšie hrešia.

       (sv.TA II/I q.73 a.6)

 

014.Čo človek koná bez rozvahy rozumu, nekoná dokonale sám. Len to konáme sami, čo konáme s rozvahou rozumu.

       (sv.TA II/I q.74 a.3)

 

015.Ten, kto súhlasí s potešením, ak nepristúpi rozvážny súhlas, nesúhlasí preto tiež s nezriadenosťou úkonu... Teda ani

       súhlas s potešením nie je smrteľným hriechom.

       (sv.TA II/I q.74 a.8)

 

016.Hriech z unáhlenosti je všedným hriechom, hriech z rozvahy je smrteľným hriechom.

       (sv.TA II/I q.74 a.10)

 

017.Hoci hriech má príčinu, nevyplýva z toho, že je nutná, pretože účinok je možné prekaziť.

       (sv.TA II/I q.75 a.2)

 

018.Nevedomosť je hriechom, ak je v tých veciach, ktoré je niekto povinný poznať.

       (sv.TA II/I q.76 a.2)

 

019.Je zjavné, že nezriadená sebaláske je príčinou každého hriechu.

       (sv.TA II/I q.77 a.4)

 

020.Boh nie je príčinou hriechu ako je to patrné pri dome, ktorého okná sú zavreté... príčinou zatmenia nie je slnko.    

       (sv.TA II/I q.79 a.3)

 

021.Prvý hriech porušuje ľudskú prirodzenosť porušením, náležiacim k prirodzenosti, avšak iné hriechy ju porušujú

       porušením náležiacim iba k osobe.

       (sv.TA II/I q.81 a.2)

 

022.Ten, kto by bol utvorený z ľudského tela bol by v Adamovi podľa ľudskej podstaty, ale nie podľa semenného

       spôsobu, a preto by neprijal prvotný (dedičný) hriech.

       (sv.TA II/I q.81 a.4)

 

023.Dedičný hriech je dobrovoľný iba vôľou praotca Adama. S ním tvoríme biologickú a mravnú jednotu, nakoľko Adam je

       hlavou celého ľudského pokolenia.

       (sv.TA II/I q.81 a.5)

 

024.Poškvrna hriechu zostáva v duši aj keď pominie úkon hriechu... je to akýsi nedostatok lesku pre odstup od svetla

       rozumu, alebo božského zákona... keď sa vráti k svetlu, škvrna pominie.

       (sv.TA II/I q.86 a.2)

 

025.Tiež to, že niektorí sú Bohom trestaní, keď ich necháva upadnúť do niektorých hriechov je zariadené k dobru čností...

       po hriechu povstanú pokornejší a opatrnejší.

       (sv.TA II/I q.87 a.2)

 

026.Hriechy otcov sú trestané na synoch, pretože synovia vychovaní v hriechoch rodičov, sú náchylnejší k hriechu ako

       pre zvyk, tak i pre príklad otcov, akosi podliehajúc ich vážnosti, sú tiež hodní väčšieho trestu ak sa nenapravili, vidiac

       tresty otcov.

       (sv.TA II/I q.87 a.8)

 

027.Všedne hrešiaci nečiní, čo zákon zakazuje... ale jedná mimo zákon, že nezachováva spôsob rozumu, ktorý zákon

       zamýšľa.

       (sv.TA II/I q.88 a.1)

 

028.Všetky všedné hriechy na svete nemôžu mať toľko previnenia ako jeden smrteľný hriech.

       (sv.TA II/I q.88 a.4)

 

029.Prvé, čo začne mladý človek robiť je rozvažovanie o sebe. Keď sa potom zariadi k poslednému cieľu, skrze milosť

       dosiahne odpustenie dedičného hriechu. Keď sa však nenasmeruje k povinnému cieľu, keď je vo veku schopnom

       súdiť, zhreší smrteľne, nekonajúc si svoju povinnosť.

       (sv.TA II/I q.89 a.6)

 

030.Obeta za hriechy bol cap. Je to totiž zviera páchnuce a z jeho chlpov sa robia pichľavé šaty, aby tým bol naznačený

       zápach a nečistota a ostne hriechov.

       (sv.TA II/I q.102 a.5)

 

031.Hriech v SZ nie je odpustený silou obetí, ale z viery a zbožnosti obetujúcich.

       (sv.TA II/I q.103 a.2)

 

032.Smrteľný hriech odníma milosť činiacu iným, nekazí však úplne dobro prirodzenosti.

       (sv.TA II/II q.10 a.4)

 

033.Keby mohlo byť obrátenie k menlivému dobru bez odvrátenia od Boha, hoci by bolo nezriadené, nebolo by

       smrteľným hriechom.

       (sv.TA II/II q.20 a.3)

 

034.Všedný hriech neodníma pohotovosť lásky, pretože nesmeruje k protiľahlému predmetu, ale iba prekáža užitiu lásky.

       (sv.TA II/II q.44 a.4)

 

035.Kde je ťažký hriech, tam niet lásky.

       (sv.TA II/II q.45 a.4)

 

036.V každom hriechu sa pohŕda Bohom v jeho prikázaniach, ale v hriechu proti Duchu, ako v hriechu zvláštnom sa

       pohŕda darom, ktorým je človek vzďaľovaný od hriechu, nie však v hriechu, nasledujúcom z neho.

       (sv.TA II/II q.118 a.5)

 

037.Každý hriech je tak dobrovoľný, že nie je hriechom, ak nie je dobrovoľný.

       (sv.Augustín)

 

 

038.Hriech nie je túžba po zlých veciach, ale zrieknutie sa lepších.

       (sv.Augustín)

 

039.Hriech je vôľa podržať, alebo dosiahnuť, čo spravodlivosť zakazuje.

       (sv.Augustín)

 

040.Vôľa je príčinou hriechu.

       (sv.Augustín)

 

041.Hrešiť nie je nič iné, ako nedbaním večných vecí sledovať časné.

       (sv.Augustín)

 

042.Nákaza prvotnej viny sa javí najviac v pohybe pohlavných údov, ktorý nie je podriadený rozumu.

       (sv.Augustín)

 

043.Hriech je nedbaním večných vecí sledovať časné.

       (sv.Augustín)

 

044.Každý trest je spravodlivý a ukladá sa za hriech.

       (sv.Augustín)

 

045.Ak sa množia všedné hriechy, porušia našu krásu tak, že nás odlúči od nebeského ženícha.

       (sv.Augustín)

 

046.Bolesť v treste zo straty dobra je svedkom dobrej prirodzenosti.

       (sv.Augustín)

 

047.Žena by hadovým slovám nebývala uverila, keby už v jej mysli nebývala láska k vlastnej moci a nejaká pyšná

       opovážlivosť o sebe.

       (sv.Augustín)

 

048.Rozmnoženie lásky je zmenšením dychtivosti.

       (sv.Augustín)

 

049.Čo uvidíš chýbať dokonalosti prirodzenosti, nazvi to neresťou.

       (sv.Augustín)

 

050.Človek zostupujúci z Jeruzalema do Jericha tj. do nedostatku hriechu, je ulúpený o dary dané zadarmo a ranený v

       prirodzených.

       (sv.Beda)

 

051.Všetko naše nešťastie pochádza z toho, že nedokážeme byť sami: ono je pôvodcom hry, prepychu, rozptýlenia, vína,

       žien, nevzdelanosti, ohovárania, závisti, zabúdania na seba a na Boha.

       (J.Bruyére)

 

052.Grécky - hamartía - netrafenie do cieľa, takto to viac chápu muži, ženy viac chápu hriech ako porušenie vzťahu.

       (M.Bubák)

 

053.Vina je o skutkoch - vykonal som niečo zlé, hanba je o mne - ja som zlý. Nepestovať v ľuďoch hanbu, ale vinu.

       (M.Bubák)

 

054.Existuje iba jedna absolútna morálna zásada, že niet nič absolútneho.

       (A.Comte)

 

055.Nepoznanie okolností je príčinou nedobrovoľnosti.

       (sv.Ján Damascénsky)

 

056.Hriech je proti prirodzenosti.

       (sv.Ján Damascénsky)

 

057.Nevinnosť nájdete len u maličkých.

       (Dante)

 

058.Vina patrí k nášmu životu ako každodenný chlieb.

       (A.Delp)

 

059.Niekedy je milosť upadnúť aj do ťažkých hriechov, aby sa človek zobudil a dal sa na pokánie.

       (A.Dermek)

060.Nie sme ani čierni, ani bieli, sme pásikovaní.

       (dievčatko)

 

061.Radšej zomrieť ako zhrešiť.

       (sv.Dominik Sávio)

 

062.Môžeš padať tak rýchlo, že sa ti bude zdať, že letíš.

       (Eschenbachová)

 

063.Ľudská hlúposť a zloba sú neskrotné ako sedem morí.

       (Feuchtwanger)

 

064.Človek hovorí o svojej vlastnej nemorálnosti tak, ako by za ňu nebol zodpovedný, ako keby musel prijať vlastnú

       nemorálnosť tak, ako musí prijímať nemorálnosť iných.

       (V.E.Frankl)

 

065.Zlo je pokus prekročiť ríšu ľudského do ríše neľudského, je to však niečo hlboko ľudského, pretože človek sa nemôže

       stať živočíchom práve tak, ako sa nemôže stať Bohom.

       (E.Fromm)

 

066.Nedá sa však poprieť, že každý človek kráča dopredu tým smerom, ktorý si zvolil, smerom k životu, alebo smerom k

       smrti, smerom k dobru, alebo k zlu.

       (E.Fromm)

 

067.Neuznanie Boha priviedlo potom človeka k tomu, aby porušil správny poriadok vo vzťahu k svojmu poslednému cieľu

       a zároveň všetok súlad v sebe samom, ako aj s ostatnými ľuďmi a všetkým stvorením.

       (GS 13)

 

068.Hriech totiž človeka umenšuje a bráni mu dosiahnuť plnosti.

       (GS 13)

 

069.Kde je veľa svetla, tam je silný tieň.

       (Goethe)

 

070.Štyri stupne hriechu - vina skrytá v srdci, jej preniknutie navonok, zosilnenie návykom, keď človek postúpi až k

       opovážlivosti voči Božiemu milosrdenstvu, alebo k zúfalstvu.

       (sv.Gregor Veľký)

 

071.Hriech, ktorý nie je rýchlo zničený pokáním, svojou tiažou ťahá k inému.

       (sv.Gregor Veľký)

 

072.Delenie hriechov na smrteľné a všedné by bolo vhodnejšie zmeniť na smrteľné a zraňujúce.

       (Günthör Ib 300)

 

073.Je istejšie, že hriech prináša nešťastie ako to, že čnosť prináša šťastie.

       (S.Chamfort)

 

074.Zanedbávanie - Najstrašnejšie je to, čo hriešnik nerobí, nie to, čo robí.

       (Írsky svätec)

 

075.Skepticizmus v mravných záležitostiach je mocným spojencom nemravnosti.

       (W.James)

 

076.Keď raz poskytneme Zlu príbytok, už nevyžaduje, aby sme mu verili.

       (F.Kafka)

 

077.Nenariekaj nad temnom vo svete, hľaď radšej rozsvietiť svetlo.

       (J.Keller)

 

078.Najprv vznikne v mysli iba myšlienka, potom mocná predstava, po nej záľuba a hriešna žiadosť a napokon súhlas.

       (Kempenský)

 

079.Nepatrná sila, čo prirodzenosti ešte zostala je len ako iskierka tlejúca v popole. touto silou je prirodzený rozum, ktorý

       je síce obklopený veľkou temnotou, ešte rozlišuje dobré a zlé a poznáva rozdiel medzi pravdou a lžou, ale už

       nevládze plniť všetko, čo uznáva za dobré a už nemôže preniknúť k plnému svetlu pravdy a dosiahnuť pôvodnú

       čistotu svojich náklonností.

       (Kempenský)

 

080.Z dvoch ziel treba si vždy voliť menšie.

       (Kempenský)

 

081.Aj najšikovnejší oráč urobí raz krivú brázdu.

       (ľudová múdrosť)

 

082.Adamovým hriechom ľudstvo, ktoré malo byť harmonickým celkom bez konfliktov medzi mojím a tvojím sa zmenilo v

       prašný mrak jednotlivcov.

       (sv.Maxim Vyznavač)

 

083.Hriech je spočiatku mäkký, opakovaním stvrdne. Jeho hlavá je mäkké ako tráva, ale jeho chvost je tvrdý ako céder.

       (sv.Odon)

 

084.Nikto sa naraz nevyprázdni, alebo neklesne, avšak je nutné upadať pozvoľna, po častiach.

       (Origenes)

 

085.Málokedy sa koná zlo tak úplne a tak veselo ako vtedy, keď sa koná vedome.

       (B.Pascal)

 

086.Rozlíšiť, za čo sme a za čo nie sme v našom živote zodpovední je jedným z najväčších problémov ľudskej existencie.

       Nemôže byť nikdy vyriešený raz navždy; po celý život musíme stále znova uvažovať a v neustálych zmenách vývoja

       prehodnocovať, kde skutočne leží naša zodpovednosť.

       (M.S.Peck)

 

087.Všetky hriechy sú napraviteľné okrem toho, ak veríme, že sme bez hriechu.

       (M.S.Peck)

 

088.Hriechom nášho storočia je strata citlivosti pre hriech.

       (Pius XII. 1946)

 

089.Lebo kto má lásku, je ďaleko od hriechu.

       (sv.Polykarp)

 

090.Hriech je zlo, ktoré ma ničí, a ktorým si zamedzujem cestu k sebe samému.

       (J.Prívozník)

 

091.Hriech je nepochybne dielom ľudskej slobody, ale v oblasti tohto jeho ľudského rozmeru pôsobia činitele, ktoré ho

       prenášajú ponad ľudskú oblasť, na rozhranie kde sa svedomie, vôľa a city človeka stýkajú s temnými silami, ktoré sa

       podľa sv. Pavla prejavujú vo svete tak silno, že ho takmer ovládajú.

       (RP 14, J.P.II.)

 

092.Hriech je neposlušnosť človeka, ktorý úkonom svojej slobody neuznáva Boha za pána svojho života aspoň v tej

       chvíli, keď porušuje jeho zákon.

       (RP 14, J.P.II.)

 

093.Hriech ako prerušenie styku s Bohom je úkon neposlušnosti človeka, ktorý aspoň nepriamo odmieta toho, od ktorého

       vyšiel a ktorý ho udržuje pri živote; je to teda sebavražebný úkon.

       (RP 15, J.P.II.)

 

094.Hriechom totiž človek odopiera podrobiť sa Bohu, čím sa narušuje aj jeho vnútorná rovnováha a v jeho vnútri

       nastávajú rozpory a konflikty. Takto rozpoltený človek takmer nevyhnutne vyvoláva rozpoltenosť aj vo svojich

       vzťahoch k ostatným ľuďom a k celému stvorenému svetu.

       (RP 15, J.P.II.)

 

095.Nijaký hriech, ani ten najvnútornejší a najtajnejší, v tom najužšom zmysle slova osobný, sa netýka výlučne len toho,

       kto sa ho dopúšťa.

       (RP 16, J.P.II.)

 

096.Z evanjelia čítaného v cirkevnom spoločenstve kresťan­ské svedomie dosiahlo cez dlhé generácie jemný cit a

       prenikavý postreh pre zárodky smrti, ktoré sú obsiahnuté v hrie­chu.

       (RP 18, J.P.II.)

 

097.Ak hriech je prerušením synovského vzťahu k Bo­hu za tým cieľom, aby sa život človeka vymanil z jeho pos­lušnosti,

       vtedy hrešiť neznamená len popierať Boha; hrešiť znamená aj žiť, ako keby Boh nejestvoval, vytrieť ho z

       každodenného života.

       (RP 18, J.P.II.)

 

 

098.Hriech je klietka pre holubicu lásky, ktorá by svojím krásnym letom chcela potešiť srdcia mnohých.

       (P.Rosso)

 

099.Hriech je nedostatkom lásky.

       (P.Rosso)

 

100.Hriech je akoby hodením piesku do očí toho, kto mi pomôže. Nie je mu to príjemné, či mu hodím celú hrsť, alebo len

       zopár zrniek.

       (P.Rosso)

 

101.Každý hriech signalizuje, že milujem seba viac ako Boha.

       (P.Rosso)

 

102.V izbe sedí skupina okolo kozuba. Každý doň prispieva svojím dielom k spoločnému teplu. Jeden drevom, iný

       slamou, niekto možno do ohňa hádže blato...

       (P.Rosso)

 

103.Keď si budeš pamätať len zlo, nikdy nebudeš šťastný pred Bohom.

       (A.Rublev)

 

104.Nuda je závažným problémom pre moralistu, pretože polovica hriechov ľudstva je spôsobená strachom z nej.

       (B.Russel)

 

105.V skutočnosti máme vedľa seba dva druhy morálky; jednu, ktorú hlásame, ale nedodržujeme a druhú, ktorú

       praktizujeme, ale zriedka hlásame.

       (B.Russel)

 

106.Hriešnici a zlí duchovia sa štítia svetla

       (F.Schiler)

 

107.Kto sa dvakrát dopustí toho istého hriechu, už ho viac nepovažuje za hriech.

       (Talmud)

 

108.Ťažký, smrtiaci hriech je ako vyschnutý konár, telefón bez šnúry, auto bez benzínu.

       (F.Tondra)

 

109.Neresť ducha je stav alebo cit ducha, v celom živote nestály a v sebe nesúhlasiaci.

       (Tullius)

 

110.Niet hriechu okrem hlúposti.

       (O.Wilde)

 

111.Hriech poznačuje a oslabuje naše skutky.

       (XY)

 

112.Hriech môže byť aj volaním po láske.

       (XY)

 

 

All rights of the producer and of the owner of the work reproducer reserved.