Kňaz

 

001.Povinnosťou kňaza je nielen vykoreniť hriechy z duše kajúcnikov, ale zasadiť do nich čnosti.

       (sv.Alfonz)

 

002.Všetci kňazi a leviti sme viazaní nerozlučiteľným zákonom týchto predpisov, aby sme odo dňa svojej ordinácie svoje

       srdcia a svoje telá odovzdali striezlivosti a cudnosti.

       (sv.Ambróz)

 

003.Z pokojných obetí kňaz dostával bránicu a pravé plece, tým sa tiež naznačovalo, že kňazovi bola nutná múdrosť

       srdca k poučovaniu ľudu, čo bolo naznačené hruďou, ktorá kryje srdce a tiež statočnosť pri znášaní nedostatkov –

       pravé plece.

       (sv.TA II/I q.102 a.3)          

 

004.Kňaz je prostredník medzi Bohom a ľudom riadiac ľud z moci Božej.

       (sv.TA II/I q.102 a.4)

 

005.Na ruky sa im kládol tuk barana, jeden prosný chlieb a pravé pliecko, aby sa ukázalo, že toto môžu obetovať Pánovi.

       (sv.TA II/I q.102 a.5)

 

006.Sú štyri vlastnosti, ktoré sú nutné všetkým služobníkom, totiž čistota, ktorá je naznačená spodkami, bezúhonnosť

       života, ktorá je naznačená ľanovou zásterou, riadenou rozvážnosťou, ktorá je naznačená opaskom a správnosťou

       úmyslu, ktorá je naznačená čapicou pokrývajúcou hlavu.

       (sv.TA II/I q.102 a.5)

 

007.Kňazi si nemajú holiť hlavu, čo je odložiť múdrosť, ani odložiť fúzy, čo je dokonalá múdrosť, ani si roztrhávať šaty,

       alebo narezávať telo, aby neupadli do neresti rozkolu.

       (sv.TA II/I q.102 a.6)

 

008.Vlastnou povinnosťou kňaza je byť prostredníkom medzi Bohom a ľudom.

       (sv.TA III q.20 a.2)

 

009.Kňaz sa zúčastňuje účinku svojho kňazstva ako hriešnik, nie ako kňaz.

       (sv.TA III q.22 a.4)

 

010.Užívanie manželstva bráni duši oddať sa celkom službe Božej.

       (sv.T.Aquinský)

 

011.Keď mladý kňaz vychádza zo seminára, cíti sa pripravený na činnosť skôr neviditeľným prostredím diecézy a jej

       tradície, ako poučovaním svojich predstavených a spôsobom života, ktorý tam viedol.

       (L.Algisi)

 

012.Keď lúče tohto slnka sa nijako nepoškvrnia špinou z dotyku, keď prechádzajú cez zapáchajúce miesta, tým menej sa

       obmedzuje nehodnosťou vysluhujúceho sila toho, ktorý to viditeľné slnko stvoril. A tak aj tento zle vysluhujúc dobré

       veci iba sebe samému škodil. Lebo ním vysluhovaná neporušiteľná sviatosť poskytla iným dokonalosť svojej sily.

       (Anastázius II.)

 

013.Kňaz umiera alebo od práce, alebo od neresti.

       (don Bosco)

 

014.Kňaz je služobníkom Božej všemohúcnosti, je nástrojom nebeskej pravdy.

       (A.Bourdoise)

 

015.Ak je kňaz priemerný, skončí skôr v pekle ako v očistci.

       (sv.Jozef Cafasso)

 

016.Kto som? Ľudská bytosť, ktorá sa v slabosti a hriešnosti považuje za brata všetkých ľudí, všetkých rás všetkých častí

       sveta. Kresťan, ktorý sa obracia ku kresťanom a s otvoreným srdcom, ekumenicky, k ľuďom akejkoľvek viery a

       ideológie. Biskup katolíckej cirkvi, ktorý podľa Kristovho vzoru prichádza nie preto, aby sa mu slúžilo, ale aby slúžil.

       (H.Camara)

 

017.Historicky sa dá dokázať, že vždycky skôr, než cirkev začala s reformami do hĺbky, vracala sa k chudobe. Začnime

       sami s odbúravaním svojich titulov Eminencia, Excelencia, Ctihodnosť! Zbavme sa tej náruživosti považovať sa za

       šľachticov, vzdajme sa svojich znakov a hesiel! Zjednodušme sami spôsob jak sa obliekame! Nepodmieňujme svoju

       mravnú silu a autoritu tým, v akej značke auta jazdíme! Všimnime si pozorne, kde bývame.

       (H.Camara)

018.Ukázalo sa, že veľká časť kňazov v dôsledku vysokého veku, zlého zdravotného stavu, nekvalitného vzdelania,

       dlhoročného odtrhnutia oficiálnych cirkevných štruktúr od intelektuálneho života a ich izolácie od vývoja cirkvi vo

       svete nie je schopná sa náležite orientovať v novej situácii a adekvátne na ňu reagovať.

       (H.Carrier)

 

019.Západné ľudstvo prechádza od kňaza k psychiatrovi.

       (V.Gebsattel)

 

020.Kňaz je buditeľ. Vidí dovnútra. Zovňajšok ho nezaujíma. Image, zdanie, vyjadrovanie, ...- na to všetko kašle.

       (G.Gilbert)

 

021.Áno, kňaz je chudák chlap. A čím väčší chudák je, tým viac divov na ňom Boh koná. Vraciame sa tam, kde sme

       začali. Jeho tajomné a trvalé spojenie s Bohom obohacuje a napĺňa to málo, čo je, to málo, čo má. Kňaz, to je

       skutočne veľké tajomstvo!

       (G.Gilbert) 

 

022.Pravý pastier duší je čistý vo svojom zmýšľaní, bezchybný v konaní, múdry v mlčaní a užitočný v reči. Nakláňa sa ku

       všetkým s láskou a súcitom. Svojím životom v Bohu povznáša sa nad všetkých. Pokorne sa pridružuje k tým, čo

       robia dobre, ale povstáva v spravodlivom zápale proti neprávostiam hriešnikov. Starajúc sa o vonkajšie veci

       nezanedbáva starosť o veci duchovné a pre starosť o veci duchovné nezanedbáva starosť o veci vonkajšie.   

       (sv.Gregor Veľký)

 

023.Kňaz musí mať kompetenciu, aby sa mladí na neho mohli s dôverou obracať.

       (Ján Pavol II.)

 

024.Práve tak ako kňazi mali tendenciu smerovať k formalistickému náboženstvu, hrozilo prorokom zaviaznutie do

       sektárstva.

       (P.Johnson)

 

025.Celé šťastie národov závisí od kňazov.

       (sv.Karol Boromejský)

 

026.Rozjímanie robí ľudí podobnými anjelom, prináša obdivuhodný osoh kresťanskému svetu. keď ho ľudia zanedbávajú,

       mnohí sa pokĺznu do rozličných hriechov a premnohých nešťastí. A kňazom veľmi zdôrazňujem: Pochopte, bratia, že

       všetkým cirkevným mužom nič nie je tak potrebné ako rozjímanie, ktoré by predchádzalo, sprevádzalo a nasledovalo

       celé naše účinkovanie.

       (sv.Karol Boromejský)

 

027.Keby si mal anjelskú čistotu a svätosť svätého Jána Krstiteľa, ani vtedy by si nebol hoden túto Sviatosť prijímať a

       vysluhovať.

       (Kempenský)

 

028.Pred sebou nosí kríž, aby oplakával vlastné hriechy; za sebou, aby i hriechy, čo spáchali iní, súcitne oplakával a

       vysluhovať.

       (Kempenský)

 

029.Keď slúžiš svätú omšu, nebuď ani príliš zdĺhavý, ani sa nenáhli; zachovávaj náležitú mieru, ako sú navyknutí ľudia,

       medzi ktorými žiješ.

       (Kempenský)

 

030.Kňazstvo je obeta pridaná k obete Božej.

       (Lacordaire)

 

031.Všetci kňazi, teda či už diecézni, alebo rehoľní, z dôvodu svojho svätenia a svojej služby sú pridružení k zboru

       biskupov a slúžia podľa svojho povolania a milosti dobru celej Cirkvi.

       (LG 28)

 

032.Duchovní pastieri nech zas uznávajú a napomáhajú dôstojnosť a zodpovednosť laikov v Cirkvi; nech radi používajú

       ich rozumné rady... nech posudzujú pozorne a s otcovskou láskou v Kristovi podujatia, želania a túžby, ktoré im laici

       predkladajú.

       (LG 37)

 

033.Ako vieme, kňazi sú najhoršími nepriateľmi. Prečo? Pretože súčasne sú aj najbezmocnejší. Z pocitu bezmocnosti v

       nich vyrastá obludná závisť, nepokoj a jedovatosť. V dejinách najviac nenávideli kňazi, ich nenávisť bola súčasne aj

       najgeniálnejšia: pred duchom kňazskej pomsty sa všetko ostatné môže schovať. Ľudské dejiny bez tohto ducha

       pomsty by boli iba hlúpou záležitosťou.

       (Nietzsche) 

 

034.Budete žiť z vášho kňazstva, keď budete predovšetkým sväto sláviť omšu a sväto udeľovať sviatosti, ktoré sú s ňou

       spojené.

       (kard.Mercier)

 

035.Liturg Ježiša reprezentuje - teda nezastupuje - a je preto zaradený do spoločenstva a nie nadradený nad

       spoločenstvom, pretože aj on spolu so spoločenstvom je počúvajúcim, veriacim, chváliacim, ďakujúcim, prosiacim a

       prijímajúcim.

       (P.Mikluščák)

 

036.Nech sa učia vážiť si čnosti, ktoré si ľudia viac cenia a pre ktoré si obľubujú Kristovho slu­žobníka, ako napr.

       úprimnosť srdca, vytrvalé uplatňovanie spravodlivosti, dodržiavanie daného slova, zdvorilé správa­nie, skromnosť a

       láska v rozhovoroch.

       (OT 11)

 

037.Prv, než seminaristi začnú vlastné cirkevné štúdiá, nech si osvoja takú znalosť latinčiny, aby mohli rozumieť bohatým

       vedeckým prameňom a cirkevným dokumentom a dokázali ich používať.

       (OT 12)

 

038.Duchovný život služobníkov Nového zákona musí byť poznačený týmto základným postojom (sluha ľudu), zbavený

       akejkoľvek domýšľavosti a každej túžby „vyvyšovať sa“ nad zverené stádo.

       (PDV)

 

039.Spomedzi cností, ktoré sa najviac vyžadujú v kňazskej činnosti, treba spomenúť vnútornú disponovanosť, vďaka     

       ktorej sú kňazi vždy ochotní hľadať nie svoju vôľu, ale plniť vôľu Toho, ktorý ich poslal.

       (PDV)

 

040.Je tiež nutné, aby sme tým, že chceme byť pastieri, otcovia a učitelia, jednali preto ako bratia.

       (Pavol VI.)

 

041.Ak náš Spasiteľ natoľko miloval kvet neporušenej čistoty, že sa chcel nielen narodiť z Panny, ale zveril sa opatere

       panenského pestúna, a to už odvtedy, keď ako dieťa ležal v kolíske, len mi povedzte, komu asi mieni zveriť svoje telo

       teraz, keď kraľuje v nesmiernej velebnosti na nebesiach.

       (sv.Peter Damiánsky)

 

042.Kňazi, profesori a ženy nemajú v obľube humor. Všetky tri stavy chcú, aby si ich ctili.

       (K.Poláček)

 

043.Nemohli by byť služobníkmi Kristovými, keby neboli svedkami a rozdávačmi iného života než pozemského a

       nedokázali by zasa slúžiť ľuďom, keby sa úplne líšili od ich spôsobu života.

       (PO 3)

 

044.Aby na svätenca vylial ducha milosti... ako na púšti duch Mojžišov naplnil myseľ sedemdesiatich múdrych mužov,

       ktorých pomoc Mojžiš používal a tak ľahko ovládal nespočetné zástupy ľudu.

       (PO 7)

 

045..Hoci, to­tiž milosť Božia môže uskutočňovať dielo spásy aj prostred­níctvom nehodných služobníkov, predsa Boh

       spravidla radšej prejavuje svoje podivuhodné skutky skrze tých, čo sa stali vnímavejšími na podnety a vedenie

       Ducha Svätého, takže pre svoje dôverné spojenie s Kristom a svätosť života môžu pove­dať s Apoštolom: "Nežijem

       už ja, ale žije vo mne Kristus".

       (PO 12)

 

046.Povaha kňazstva si síce zdržanlivosť pre nebeské kráľovstvo sama osebe nevyžadu­je, ako je zjavné z praxe prvotnej

       Cirkvi a z tradície Východných cirkví...

       (PO 16)

 

047.Skôr sa vyzývajú, aby vzali na seba dobrovoľnú chudobu, ktorou sa zrejme pripodobňujú Kristovi a stávajú sa

       pohotovejšími k Božej službe... Svoj príbytok nech si upravia tak, aby sa nezdal nikomu prehnaný a aby nikto, ani ten

       najchudobnejší sa nikdy nezdráhal doňho vkročiť.

       (PO 17)

 

048.Z kňazských služieb je to nepochybne tá najťažšia a najchúlostivejšia, najnamáhavejšia a najnáročnejšia, ale

       zároveň aj najkrajšia, prinášajúca najväčšiu vnútornú radosť.

       (RP 29, J.P.II.)

 

049.Prijatím tejto sviatosti sa v latinskej Cirkvi vedome a dobrovoľne zaväzujeme k celibátu, preto každý musí robiť

       všetko, čo je v jeho silách, aby s pomocou Božej milosti prejavoval vďačnosť za tento dar a zostal verný záväzku,

       ktorý prijal navždy.

       (RH 21, J.P.II.)

050.Všetky poklesky ľudia kňazovi ochotní odpustiť okrem jedného: keď je služobník štedrého Boha lakomý.

       (P.Rosso)

 

051.Don Bosco neurobil krok, nepovedal slovo, jednoducho nepodnikol nič, čo by nesmerovalo k záchrane mládeže.

       (bl.Michal Rua)

 

052.Manželstvo je ako koleso bicykla. Muž je plášť, ktorý zaručuje pevnosť, žena je dušou, ktorá vnáša citovosť. V

       celibáte mám byť zasvätený ako galuska - matec.

       (Stohl)

 

053.Nikdy som nevidel, nepočul ani nečítal, že by kňazi boli obľúbení v niektorom národe, kde je kresťanstvo

       náboženstvom krajiny. Nič ich nemôže urobiť populárnymi tak, ako určitý stupeň prenasledovania.

       (J.Swift)

 

054.Cítim v sebe kňazské povolanie... Ale kým si želám byť kňazom, obdivujem a závidím sv.Františkovi z Asissi jeho

       pokoru, cítim sa povolaná napodobňovať ho a zrieknuť sa vznešenej hodnosti kňazstva.

       (sv.Terezka)

 

055.Hoci sa kňaz každý deň dotýka najsvätejších vecí, neposväcuje sa automaticky.

       (A.Tkáč)

 

056.Ak kňaz nemiluje Ježišovu Matku, musí milovať inú ženu.

       (A.Tkáč)

 

057.Kňaz by nemal mať sebavedomie, ale Bohavedomie - vedomie Boha v sebe.

       (E.Žilineková)

 

058.Túžime, aby biskup nebol hierarchom, teda „posvätným vladárom“, ale skôr „hiero-dulos“, teda Božím sluhom, a ešte

       radšej otcom i bratom. Túžime, aby radšej než „cirkev učiaca“ bol prvým svedkom našej spoločnej viery. Podobne

       túžime i po takých kňazoch. Nechceme kňazstvo ani s posvätným zdaním a magickou funkciou, ani úradné a

       svetské. Kňazstvo je skutočnosť eschatologická! Jeho podstata spočíva v radikálnej oddanosti Kristovi a veci

       ľudských bratov.

       (J.Zvěřina)

 

059.Spojenie duchovnej služby s civilným povolaním nechápem len ako záležitosť vnútenú mimoriadnymi pomermi, ale

       ako veľkú šancu a perspektívnu cestu svedectva a služby cirkvi v radikálne sekularizovanej spoločnosti.

       (J.Zvěřina)

 

060.Jeden kňaz dokáže urobiť viac poriadku ako desať žandárov.

       (XY)

 

 

All rights of the producer and of the owner of the work reproducer reserved.