Kristus
001.Ježiš, Teba
jediného chcem a nič iné. Môj Ježiš, ty jediný mi postačíš.
(sv.Alfonz)
002.Neutváraj úkladné
uši, aby si si myslel, že Syn Boží ako slabý prosí,
aby dosiahol, čo nemôže vykonať, lebo pôvodca
moci,
učiteľ poslušnosti svojím príkladom nás vychováva k prikázaniam čnosti.
(sv.Ambróz)
003.Ani dobro nejakej
osoby, alebo i viac nemohlo vyvážiť vyrovnaním skazu celej prirodzenosti. Je
potrebné k presne
dostačujúcemu
zadosťučineniu, aby úkon zadosťučiniaceho mal nekonečnú činnosť, tj. aby to bol úkon Boha a
človeka.
(sv.TA III q.1
a.2)
004.Dielo vtelenia
bolo určené od Boha k vyliečeniu hriechu, takže keby nebolo hriechu, nebolo by
vtelenia.
(sv.TA III q.1
a.3)
005.Ale ani hneď po hriechu
nebolo vhodné, aby sa Boh vtelil. Najprv pre povahu ľudského hriechu, ktorý
pochádzal z
pýchy.
Tak mal byť človek vykúpený, aby pokorený poznal, že potrebuje osloboditeľa.
(sv.TA III q.1
a.5)
006.Kristus však v
prvom okamihu svojho počatia videl úplne Boha v jeho podstate. Preto nemohla v
ňom byť viera.
(sv.TA III q.7 a.3)
007.Pretože však sú
tri ľudské stavy, totiž nevinnosti, viny a slávy, ako zo stavu slávy prijal
nazeranie a zo strany
nevinnosti
nedotknuteľnosť od hriechu, tak tiež prijal zo stavu viny nutnosť podrobenia sa
trestom tohoto života.
(sv.TA III
q.13 a.4)
008.Čo by sa mohlo
vyčítať Židom, čo Herodesovi, keby sa zdalo, že
prenasledovali zrodeného z cudzoložstva.
(sv.TA III q.29
a.1)
009.Jediné najmenšie
utrpenie Kristovo by zadosťučinilo za všetky hriechy.
(sv.TA III
q.46 a.5)
010.Čo by bolo tak
vhodne vzaté od ľudí, aby za nich bolo obetované, než ľudské telo? A čo tak
vhodného k tomu
zničeniu,
ako telo smrteľné? A čo tak čistého na očistenie nerestí smrteľníkov, ako telo
bez nákazy telesnej
dychtivosti,
narodené v lone a z lona panenského? A čo by mohlo byť tak milo obetované a
prijaté, ako telo našej
obeti,
učinené telom nášho kňaza.
(TA III q.48 a.3)
011.Kristus bol dušou
tak dlho v podsvetí, pokiaľ bolo jeho telo mŕtve.
(sv.TA III
q.52 a.4)
012.Kristus je
nazývaný baránkom trojmo: pre čistotu života, pre tichosť pri smrti a pre
zničenie hriechov.
(sv.T.Aquinský)
013.Lebo Kristovo
utrpenie stačí k úplnému pretvoreniu nášho života. kto chce totiž žiť dokonale,
nech nič nerobí, len
pohŕda
tým, čím Kristus na kríži pohŕdal a túži po tom, po čom túžil Kristus.
(sv.T.Aquinský)
014.Ako sa spájajú
rozumná duša a telo k utvoreniu človeka, podobne sa spojujú Boh a človek v
utvorenie nejakej jednej
prirodzenosti.
(sv.Atanáz)
015.Hĺbkou Kristovej
duše je práve jeho apoštolská láska, láska Vyslanca, ktorého Otec posiela
ľuďom, aby ich spasil.
(J.Aubry)
016.V obidvoch rodoch
sa malo ukázať vyslobodenie človeka. Teda, pretože nastávalo počatie muža, čo
je rod ctenejší,
bolo
vhodné, aby sa vyslobodenie ženského rodu ukázalo tým, že tento muž sa narodil
zo ženy.
(sv.Augustín)
017.Všetci sme z
Adama. Byť v Kristovi, to je naša namáhavá úloha.
(sv.Augustín)
018.Ukážme, že
nechýbal iný spôsob Bohu, ktorého moci je všetko podrobené, ale že nebolo
vhodnejšieho prostriedku k
vyliečeniu
našej biedy.
(sv.Augustín)
019.Aká vyššia je
príčina príchodu Pána, než aby Boh v nás dokázala svoju lásku? Ak ťa mrzí
milovať, aspoň lásku
splácať
nech ťa nemrzí.
(sv.Augustín)
020.Ľudská
prirodzenosť v Kristovi sa pripodobňuje rúchu, čiže úprave, nie síce, čo sa
týka akcidentálneho spojenia, ale
vzhľadom
k tomu, že vidíme Slovo podľa ľudskej prirodzenosti, ako vidíme človeka podľa
šatu. Vzhľadom k tomu, že
sa
šat mení, pretože sa upravuje podľa podoby toho, ktorý ho oblieka, ktorý sa ale
vo svojej podobe nemení pre
rúcho.
(sv.Augustín)
021.Kristus - Boh je
vlasťou, kam kráčame. Kristus - človek je cestou, po ktorej kráčame.
(sv.Augustín)
022.Nech sa vám vryje
do celého srdca ten, čo za vás bol pribitý na kríži.
(sv.Augustín)
023.Ježiš, čo ťa urobilo takým malým? Láska.
(sv.Bernard)
024.Na svoju bytosť
máme pozerať ako na prázdnotu, ktorá má byť vyplnená, a na Ježiša máme pozerať
ako na naše
vyplnenie,
lebo on je ním a chce ním aj byť.
(P.de Bérulle)
025.Keď teda hovorí:
Ja a Otec sme jedno, a kto mňa vidí, vidí aj Otca, rozumie sa to o jeho
božstve, ako sme to prv
povedali.
A podľa jeho človečenstva treba rozumieť slová: Otec je väčší ako ja.
(biskupi Afriky r.483)
026.Ako Samson odniesol brány Gazy o polnoci, tak Kristus,
odstrániac brány pekiel, o polnoci vstal.
(sv.Gregor
Veľký)
027.Chlieb značí
Krista, ktorý je chlieb živý a ten bol ako v klase pre stav prirodzeného zákona
vo viere otcov, potom bol
ako
múka v náuke zákona a prorokov, potom bol ako utvorený chlieb po prijatí
človečenstva, upečený ohňom, tj.
utvorený
Duchom Svätým v peci panenského lona a bol tiež pečený na platni prácami, ktoré
znášal na svete, na kríži
však
bol ako na ražni spálený.
(Hesychius)
028.Tajomstvom
vtelenia sa ukazuje zároveň dobrota Božia, múdrosť a spravodlivosť, moc a sila.
Dobrota preto, že
nepohrdol
slabosťou svojho stvorenia, spravodlivosť preto, že nedal zvíťaziť tyranovi a
tiež preto, že nevytrhuje
človeka
násilím zo smrti, múdrosť preto, že našiel najdôstojnejšie riešenie veci
najobťažnejšej, moc a sila nekonečná
preto,
že nie je nič väčšieho, než keď sa Boh stane človekom.
(sv.Ján
Damascénsky)
029.Ako slnečné svetlo
nečaká západ zornice, ale vychádza pri jeho postupe a svojím svetlom zoslabuje
jeho žiaru, tak
aj Kristus nečakal, kým Ján dokončí
svoju cestu, ale sa zjavil, keď ešte učil a krstil.
(sv.Ján
Zlatoústy)
030.Odhaduje sa, že v
čase narodenia Krista Židia tvorili asi desať percent
obyvateľstva rímskej ríše.
(P.Johnnson)
031.Ak vo všetkom
hľadáš Ježiša, zaiste nájdeš Ježiša. Ale ak hľadáš seba, nájdeš seba, ale na
svoju skazu.
(Kempenský)
032.Lebo ak človek
nehľadá Ježiša, viac si škodí, než by mu mohol škodiť celý svet a všetci jeho
protivníci.
(Kempenský)
033.Bez cesty nemožno
ísť, bez pravdy nemožno poznávať, bez života nemožno žiť.
(Kempenský)
034.Boh je Boh a
nepatrí sa, aby mal syna.
(Korán)
035.Herodes sa v sebe
nebúri toľko, koľko diabol v Herodesovi. Herodes
totiž poznal človeka, ale diabol Boha. A obidvaja
sa
báli nástupcu svojho kráľovstva, diabol nebeského ale Herodes pozemského.
(sv.Lev Veľký)
036.Nazývate ma majstrom,
pýtajte sa ma teda. Nazývate ma svetlom, hľaďte na mňa teda. Nazývate ma
cestou,
nasledujte
ma teda. Nazývate ma životom, hľadajte ma teda. Nazývate ma múdrym, verte mi
teda.. Nazývate ma
krásnym,
milujte ma teda. nazývate ma bohatým, proste ma teda. nazývate ma večným,
dôverujte mi teda. Nazývate
ma
milosrdným, dúfajte vo mňa teda. Nazývate ma všemohúcim, slúžte mi teda.
Nazývate ma spravodlivým,
obávajte sa ma teda. Nazývate ma láskou,
poďte za mnou ďalej, veď kto ma miluje, ten všetko vykonal.
(dóm v Lipsku)
037.Uprieť zrak na Krista je oveľa viac ako
len pozerať.
(E.Macák)
038.Keďže totiž ten
istý bol zároveň Boh a dokonalý človek, odhalil nám svoje dve prirodzenosti: a
to božskú zázrakmi,
ktoré
konal v tých troch rokoch po krste a ľudskú za tých tridsať, čo ubehli pred
krstom, keď úbohé telo zahaľovalo a
skrývalo
znaky božstva, hoci bol opravdivým a večným Bohom.
(Meliton)
039.Nielen, že
nepoznáme Boha ináč ako cez Ježiša Krista, ale poznáme aj seba len cez Ježiša
Krista. Poznáme život a
smrť
len cez Ježiša Krista.
(B.Pascal)
040.Kristus hovorí
ústami chudobných, opustených, maličkých, a je dobré, ak ich počúvame. Kontakt
s nimi chráni našu
vieru,
aby nebola neurčitá a neskutočná.
(brat Roger)
041.Iba jedinému dieťaťu na svete sa klaňali
králi, pretože vedeli, že je mocnejšie ako oni.
(P.Rosso)
042.Stvorenia sú
primalé na to, aby vyplnili nesmiernu priepasť, ktorú v tebe vyhĺbil Ježiš.
Nedaj im v sebe žiaden
priestor.
(sv.Terezka)
043.Aby som ťa mohla
milovať tak, ako Ty miluješ mňa, musím si požičať od Teba Tvoju vlastnú lásku.
Až potom nájdem
pokoj.
(sv.Terezka)
044.Kristus žil svoj
život, v ktorom mal vlastný názor, ale rešpektoval druhých, snažil sa im
pomáhať. Svoju Božskú
slobodu
využíval len na dobré veci, aby mohol pomáhať. Chce, aby každý bol slobodný,
ale rešpektoval určité
pravidlá.
(žiak)
045.Ja
som Cesta - pastierska úloha, Pravda - učiteľská a Život - sviatostná,
posvätiteľská.
(XY)
All rights of
the producer and of the owner
of the work
reproducer reserved.