Kristus

 

001.Ježiš, Teba jediného chcem a nič iné. Môj Ježiš, ty jediný mi postačíš.

       (sv.Alfonz)

 

002.Neutváraj úkladné uši, aby si si myslel, že Syn Boží ako slabý prosí, aby dosiahol, čo nemôže vykonať, lebo pôvodca

       moci, učiteľ poslušnosti svojím príkladom nás vychováva k prikázaniam čnosti.

       (sv.Ambróz)

 

003.Ani dobro nejakej osoby, alebo i viac nemohlo vyvážiť vyrovnaním skazu celej prirodzenosti. Je potrebné k presne

       dostačujúcemu zadosťučineniu, aby úkon zadosťučiniaceho mal nekonečnú činnosť, tj. aby to bol úkon Boha a

       človeka.

       (sv.TA III q.1 a.2)

 

004.Dielo vtelenia bolo určené od Boha k vyliečeniu hriechu, takže keby nebolo hriechu, nebolo by vtelenia.

       (sv.TA III q.1 a.3)

 

005.Ale ani hneď po hriechu nebolo vhodné, aby sa Boh vtelil. Najprv pre povahu ľudského hriechu, ktorý pochádzal z

       pýchy. Tak mal byť človek vykúpený, aby pokorený poznal, že potrebuje osloboditeľa.

       (sv.TA III q.1 a.5)

 

006.Kristus však v prvom okamihu svojho počatia videl úplne Boha v jeho podstate. Preto nemohla v ňom byť viera.

       (sv.TA  III q.7 a.3)

 

007.Pretože však sú tri ľudské stavy, totiž nevinnosti, viny a slávy, ako zo stavu slávy prijal nazeranie a zo strany

       nevinnosti nedotknuteľnosť od hriechu, tak tiež prijal zo stavu viny nutnosť podrobenia sa trestom tohoto života.

       (sv.TA III q.13 a.4)

 

008.Čo by sa mohlo vyčítať Židom, čo Herodesovi, keby sa zdalo, že prenasledovali zrodeného z cudzoložstva.

       (sv.TA III q.29 a.1)

 

009.Jediné najmenšie utrpenie Kristovo by zadosťučinilo za všetky hriechy.

       (sv.TA III q.46 a.5)

 

010.Čo by bolo tak vhodne vzaté od ľudí, aby za nich bolo obetované, než ľudské telo? A čo tak vhodného k tomu

       zničeniu, ako telo smrteľné? A čo tak čistého na očistenie nerestí smrteľníkov, ako telo bez nákazy telesnej

       dychtivosti, narodené v lone a z lona panenského? A čo by mohlo byť tak milo obetované a prijaté, ako telo našej

       obeti, učinené telom nášho kňaza.

       (TA III q.48 a.3)

 

011.Kristus bol dušou tak dlho v podsvetí, pokiaľ bolo jeho telo mŕtve.

       (sv.TA III q.52 a.4)

 

012.Kristus je nazývaný baránkom trojmo: pre čistotu života, pre tichosť pri smrti a pre zničenie hriechov.

       (sv.T.Aquinský)

 

013.Lebo Kristovo utrpenie stačí k úplnému pretvoreniu nášho života. kto chce totiž žiť dokonale, nech nič nerobí, len

       pohŕda tým, čím Kristus na kríži pohŕdal a túži po tom, po čom túžil Kristus.

       (sv.T.Aquinský)

 

014.Ako sa spájajú rozumná duša a telo k utvoreniu človeka, podobne sa spojujú Boh a človek v utvorenie nejakej jednej

       prirodzenosti.

       (sv.Atanáz)

 

015.Hĺbkou Kristovej duše je práve jeho apoštolská láska, láska Vyslanca, ktorého Otec posiela ľuďom, aby ich spasil.

       (J.Aubry)

 

016.V obidvoch rodoch sa malo ukázať vyslobodenie človeka. Teda, pretože nastávalo počatie muža, čo je rod ctenejší,

       bolo vhodné, aby sa vyslobodenie ženského rodu ukázalo tým, že tento muž sa narodil zo ženy.

       (sv.Augustín)

 

017.Všetci sme z Adama. Byť v Kristovi, to je naša namáhavá úloha.

       (sv.Augustín)

 

 

 

018.Ukážme, že nechýbal iný spôsob Bohu, ktorého moci je všetko podrobené, ale že nebolo vhodnejšieho prostriedku k

       vyliečeniu našej biedy.

       (sv.Augustín)

 

019.Aká vyššia je príčina príchodu Pána, než aby Boh v nás dokázala svoju lásku? Ak ťa mrzí milovať, aspoň lásku

       splácať nech ťa nemrzí.

       (sv.Augustín)

 

020.Ľudská prirodzenosť v Kristovi sa pripodobňuje rúchu, čiže úprave, nie síce, čo sa týka akcidentálneho spojenia, ale

       vzhľadom k tomu, že vidíme Slovo podľa ľudskej prirodzenosti, ako vidíme človeka podľa šatu. Vzhľadom k tomu, že

       sa šat mení, pretože sa upravuje podľa podoby toho, ktorý ho oblieka, ktorý sa ale vo svojej podobe nemení pre

       rúcho.

       (sv.Augustín)

 

021.Kristus - Boh je vlasťou, kam kráčame. Kristus - človek je cestou, po ktorej kráčame.

       (sv.Augustín)

 

022.Nech sa vám vryje do celého srdca ten, čo za vás bol pribitý na kríži.

       (sv.Augustín)

 

023.Ježiš, čo ťa urobilo takým malým? Láska.

       (sv.Bernard)

 

024.Na svoju bytosť máme pozerať ako na prázdnotu, ktorá má byť vyplnená, a na Ježiša máme pozerať ako na naše

       vyplnenie, lebo on je ním a chce ním aj byť.

       (P.de Bérulle)

 

025.Keď teda hovorí: Ja a Otec sme jedno, a kto mňa vidí, vidí aj Otca, rozumie sa to o jeho božstve, ako sme to prv

       povedali. A podľa jeho človečenstva treba rozumieť slová: Otec je väčší ako ja.

       (biskupi Afriky r.483)

 

026.Ako Samson odniesol brány Gazy o polnoci, tak Kristus, odstrániac brány pekiel, o polnoci vstal.

       (sv.Gregor Veľký)

 

027.Chlieb značí Krista, ktorý je chlieb živý a ten bol ako v klase pre stav prirodzeného zákona vo viere otcov, potom bol

       ako múka v náuke zákona a prorokov, potom bol ako utvorený chlieb po prijatí človečenstva, upečený ohňom, tj.

       utvorený Duchom Svätým v peci panenského lona a bol tiež pečený na platni prácami, ktoré znášal na svete, na kríži

       však bol ako na ražni spálený.

       (Hesychius)

 

028.Tajomstvom vtelenia sa ukazuje zároveň dobrota Božia, múdrosť a spravodlivosť, moc a sila. Dobrota preto, že

       nepohrdol slabosťou svojho stvorenia, spravodlivosť preto, že nedal zvíťaziť tyranovi a tiež preto, že nevytrhuje

       človeka násilím zo smrti, múdrosť preto, že našiel najdôstojnejšie riešenie veci najobťažnejšej, moc a sila nekonečná

       preto, že nie je nič väčšieho, než keď sa Boh stane človekom.

       (sv.Ján Damascénsky)

 

029.Ako slnečné svetlo nečaká západ zornice, ale vychádza pri jeho postupe a svojím svetlom zoslabuje jeho žiaru, tak

       aj Kristus nečakal, kým Ján dokončí svoju cestu, ale sa zjavil, keď ešte učil a krstil.

       (sv.Ján Zlatoústy)

 

030.Odhaduje sa, že v čase narodenia Krista Židia tvorili asi desať percent obyvateľstva rímskej ríše.

       (P.Johnnson)

 

031.Ak vo všetkom hľadáš Ježiša, zaiste nájdeš Ježiša. Ale ak hľadáš seba, nájdeš seba, ale na svoju skazu.     

       (Kempenský)

 

032.Lebo ak človek nehľadá Ježiša, viac si škodí, než by mu mohol škodiť celý svet a všetci jeho protivníci.

       (Kempenský)

 

033.Bez cesty nemožno ísť, bez pravdy nemožno poznávať, bez života nemožno žiť.

       (Kempenský)

 

034.Boh je Boh a nepatrí sa, aby mal syna.

       (Korán)

 

035.Herodes sa v sebe nebúri toľko, koľko diabol v Herodesovi. Herodes totiž poznal človeka, ale diabol Boha. A obidvaja

       sa báli nástupcu svojho kráľovstva, diabol nebeského ale Herodes pozemského.

       (sv.Lev Veľký)

036.Nazývate ma majstrom, pýtajte sa ma teda. Nazývate ma svetlom, hľaďte na mňa teda. Nazývate ma cestou,

       nasledujte ma teda. Nazývate ma životom, hľadajte ma teda. Nazývate ma múdrym, verte mi teda.. Nazývate ma

       krásnym, milujte ma teda. nazývate ma bohatým, proste ma teda. nazývate ma večným, dôverujte mi teda. Nazývate

       ma milosrdným, dúfajte vo mňa teda. Nazývate ma všemohúcim, slúžte mi teda. Nazývate ma spravodlivým,

       obávajte sa ma teda. Nazývate ma láskou, poďte za mnou ďalej, veď kto ma miluje, ten všetko vykonal.

       (dóm v Lipsku)

 

 037.Uprieť zrak na Krista je oveľa viac ako len pozerať.

       (E.Macák)

 

038.Keďže totiž ten istý bol zároveň Boh a dokonalý človek, odhalil nám svoje dve prirodzenosti: a to božskú zázrakmi,

       ktoré konal v tých troch rokoch po krste a ľudskú za tých tridsať, čo ubehli pred krstom, keď úbohé telo zahaľovalo a

       skrývalo znaky božstva, hoci bol opravdivým a večným Bohom.

       (Meliton)

 

039.Nielen, že nepoznáme Boha ináč ako cez Ježiša Krista, ale poznáme aj seba len cez Ježiša Krista. Poznáme život a

       smrť len cez Ježiša Krista.

       (B.Pascal)

 

040.Kristus hovorí ústami chudobných, opustených, maličkých, a je dobré, ak ich počúvame. Kontakt s nimi chráni našu

       vieru, aby nebola neurčitá a neskutočná.

       (brat Roger)

 

041.Iba jedinému dieťaťu na svete sa klaňali králi, pretože vedeli, že je mocnejšie ako oni.

       (P.Rosso)

 

042.Stvorenia sú primalé na to, aby vyplnili nesmiernu priepasť, ktorú v tebe vyhĺbil Ježiš. Nedaj im v sebe žiaden

       priestor.

       (sv.Terezka)

 

043.Aby som ťa mohla milovať tak, ako Ty miluješ mňa, musím si požičať od Teba Tvoju vlastnú lásku. Až potom nájdem

       pokoj.

       (sv.Terezka)

 

044.Kristus žil svoj život, v ktorom mal vlastný názor, ale rešpektoval druhých, snažil sa im pomáhať. Svoju Božskú

       slobodu využíval len na dobré veci, aby mohol pomáhať. Chce, aby každý bol slobodný, ale rešpektoval určité

       pravidlá.

       (žiak)

 

045.Ja som Cesta - pastierska úloha, Pravda - učiteľská a Život - sviatostná, posvätiteľská.

       (XY)

 

 

All rights of the producer and of the owner of the work reproducer reserved.