Škola
001.Nepotrebujem
knihy. Ja mám jednu veľkú knihu, ktorá leží predo mnou stále otvorená. Prvá
strana je zem s kvetmi,
rastlinami a zvieratami, druhá je
nesmierne more, treťou je vzduch so všetkými živými bytosťami, štvrtá je nebo s
hviezdami. V tejto knihe listujem veľmi
často a objavujem Boha v jeho dielach.
(sv.Anton Pustovník)
002.Každé poznanie sa
deje cez nejakú podobnosť.
(sv.TA I q.14 a.11)
003.Sú štyri veci na
dobré zapamätanie: 1, Vziať si podobnosť veci, neobvyklý príklad, lebo sa mu
viac divíme a viac si
ho takto pamätáme. 2, Riadne si
rozvrhnúť látku, aby sa ľahko postupovalo od jedného k druhému. 3, Prikladať
starostlivosť a cit tomu, čo sa chcem
naučiť, musí ma to zaujímať. 4, Často uvažovať, zvyk sa akosi stáva
prirodzenosťou.
(sv.TA II/II q.49 a.14)
004.To, čo si chceme
zapamätať je nutné zoradiť podľa nejakého hľadiska. Hlboko a pozorne sa tými
vecami
zaoberajme. Často o nich uvažujme podľa
poriadku. So spomínaním začať vždy od počiatku.
(sv.T.Aquinský)
005.Pýtate sa ma, ako
by ste s najlepším prospechom vyštudovali a najistejšie sa stali múdrymi. Dávam
vám radu, aby
ste na začiatku nepreberali ťažké veci,
ale dvíhali sa akoby po stupňoch. Poznanie najjednoduchších právd vás
nebadane privedie k pravdám hlbším.
nerozprávajte veľmi, čo si myslíte a neukazujte, čo ste sa naučili. Hovorte
málo
a nikdy neodpovedajte bez rozvahy.
(sv.T.Aquinský)
006Nikdy neostávajte v
pochybnostiach o tom, čo môžete vedieť s istotou. Pracujte so svätým hladom a
smädom, aby ste
si obohatili ducha, roztrieďte si v
poriadku všetky vedomosti, ktoré si môžete získať, ale nepresiľujte talenty,
ktoré ste
dostali od Boha.
(sv.T.Aquinský)
007.Úvahy zachraňujú
pamäť.
(Aristoteles)
008.Človek od prírody
baží po poznaní.
(Aristoteles)
009.Ľstiví ľudia
pohŕdajú učenosťou, jednoduchí ju obdivujú a múdri ju využívajú.
(F.Bacon)
010.Držať sa hoc aj
zlého učiteľa je pre mladých zdravé, utužuje to svaly.
(Beerbohm)
011.Ver mi, sám som to
skúsil, že viac nájdeme v lesoch, ako v knihách. Stromy a kamene ťa budú učiť,
čo ti žiadny
učiteľ nemôže dať.
(sv. Bernard)
012.Nikto so zdravým
rozumom nemal rád školu.
(lord Boothby)
013.Univerzita rozvíja
všetky vlohy, vrátane hlúposti.
(Čechov)
014.Dúfam, že budem
študentom až do konca života.
(Čechov)
015.Ten, kto sa pýta,
vyzerá hlúpy na päť minút, kto sa nepýta, zostane ním navždy.
(Čínske príslovie)
016.Uvidieť je lepšie
než počuť, poznať je lepšie než uvidieť, urobiť je lepšie než poznať.
(Čínske príslovie)
017.Správaj sa v škole
slušne, nech zas nemusíme ísť za pani učiteľkou do nemocnice.
(J.Daněk)
018.Osol, ktorý nesie
veľa kníh, nie je ešte učený.
(Dánske príslovie)
019.Životný učiteľ je
viac, než tisíc školských učiteľov.
(Eckhart)
020.Zo školy by mal
vychádzať mladý človek ako harmonická osobnosť, nie ako špecialista.
(Einstein)
021.Čo je prvou
povinnosťou človeka, ktorý chce študovať filozofiu? Musí sa zbaviť márnivosti.
Nie je totiž možné dať sa
do štúdia veci, o ktorej si človek
myslí, že ju ovláda.
(Epiktetos)
022.Od lekárov a
učiteľov sa očakávajú zázraky, a keď ich učinia, nikto sa nečuduje.
(Eschenbachová)
023.Učiteľ v určitom
veku chce skúšať. Už nechce učiť; stále chce len skúšať. To je veľmi
prirodzené: keď učí, jeho
posudzujú, keď skúša, vynáša súd on.
(É.Faguet)
024.Každé poučenie
bolí. (B.Franklin)
025.Na prázdne
rozprávanie sa u typu „bytia“ nedá živo reagovať a za takých okolností je
lepšie neposlúchať, ale
sústrediť sa na vlastné premýšľanie.
(E.Fromm)
026.Študenti, ktorí si
pri prednáške starostlivo zapisujú každú myšlienku, budú bezpochyby menej
rozumieť a pamätať si,
než študenti, ktorí sa spoľahli na svoju
schopnosť porozumieť a ktorí si pamätajú aspoň to najpodstatnejšie.
(E.Fromm)
027.Kto nepozná cudzie
jazyky, nevie nič o svojom vlastnom.
(Goethe)
028.Vzdelanosť je
schopnosť rozumieť iným.
(Goethe)
029.Učíme sa len od
toho, koho milujeme.
(Goethe)
030.Filozofické
vyučovanie začínajú mohamedáni učením, že neexistuje nič, o čom by sa nedal
povedať pravý opak, a
tak cvičia ducha mladých, dávajúc im za
úlohu vynachádzať a formulovať pri každom vyslovenom tvrdení opačný
názor, z čoho musí vzniknúť veľká
obratnosť v myslení a hovorení.
(Goethe)
031.Kniha je záchranné
koleso samoty.
(R.Goméz)
032.Zlý je taký
učiteľ, ktorý sa neučí alebo ktorý sa učí málo.
(Gorkij)
033.Človek bez
vedomosti - svet v temnote.
(B.Gracian)
034.V škole ťa naučia
poznávať svet. Za školou zistíš, že je iný.
(P.Gregor)
035.Som za
vypožičiavanie kníh. Keď človek knihu vlastní, povie si: Prečítam si to
inokedy!
(T.Hippel)
036.Prezenčné listiny
sú zbytočné, ak odhaľujeme mladým neznáme svety.
(Hirszfeld)
037.Sama história je
veda založená na zlej pamäti.
(M.Holub)
038.Najlepšie vieme
to, čo sme sami zistili a potom to, čo sme sa naučili zo skúsenosti.
(S.Chamfort)
039.Turisti sa
väčšinou riadia známou zásadou, že cudzou rečou sa najľahšie hovorí o
filozofii. Najťažšie je hovoriť o
bežných
denných potrebách.
(Chesterton)
040.Dôvodom cestovania
nie je navštevovať cudzie krajiny, pravým dôvodom je to, aby sme nakoniec do
vlastnej vstúpili
ako do cudzej.
(Chesterton)
041.Čítať knihy
citátov je dobré pre nevzdelanca.
(W.Churchill)
042.Neznášam, keď ma
niekto poučuje - ale rád sa učím.
(W.Churchill)
043.Dobre je učiť sa
ak človek robí, čo má.
(sv. Ignác z Loyoly)
044.Tí, čo sa učia,
nech netrávia všetok svoj čas iba učením, lebo tak sa nič nenaučia.
(sv. Ján Zlatoústy)
045.Čo si ľudia
nevymyslia, len aby nemuseli myslieť.
(T.Janovic)
046.Myslím, že
prednášky nemôžu toľko prospieť ako čítanie kníh, z ktorých sa prednášky robia.
(S.Johnson)
047.Vyučovať znamená učiť
sa dvakrát.
(J.Joubert)
048.Ja učím bez
hlučných slov, bez mätenia pojmov, nedychtím po uznaní, nevyhľadávam škriepky s
protivníkmi.
(Kempenský)
049.Život človeka je
neprestajná škola.
(G.Keller)
050.Handicapovaný
človek poznáva svoje skryté zdroje síl, až keď sa s ním jedná ako s normálnym.
(G.Keller)
051.Ako študovať?
Nezmyselný, nelogický materiál sa učiť pred spánkom, dôležité veci na začiatku
a na konci štúdia.
Učenie je potrebné dávkovať a deliť ho
oddychom.
(S.H.Kimm)
052.Ak teda chceme
žiakom vštepiť pravú a istú znalosť vecí, musíme sa snažiť, aby sme všetko
podávali skúsenosťou a
zmyslovým názorom.
(Komenský)
053.Jediným učiteľom
hodným toho mena je ten, ktorý vzbudzuje ducha slobodného premýšľania a vyvíja
cit osobnej
zodpovednosti.
(Komenský)
054.Naši učitelia
nesmú byť podobní stĺpom pri cestách, ktoré iba ukazujú, kam ísť, ale samé
nejdú.
(Komenský)
055.Pýtaj sa blížneho
svojho iba na veci, ktoré poznáš lepšie ako on. Iba vtedy môže byť pre teba
jeho rada užitočná.
(K.Kraus)
056.Čo všetko si ľudia
nevymyslia, len aby nemuseli naozaj myslieť.
(L.Kumor)
057.Myšlienky skáču z
človeka na človeka ako blchy, ale nie každého uštipnú.
(S.Lem)
058.Niet divu, že na
univerzitách je toľko učenosti, keď z nej každý trošku prinesie a nič
neodnesie.
(A.Loos)
059.Čítanie kazí zrak.
Správny pohľad na svet majú iba negramotní.
(G.Laub)
060.Lepšie je učiť
ľudí, ako majú myslieť, a nie, čo majú myslieť. Tým sa vyhneme mnohým
nedorozumeniam.
(Ch.Lichtenberg)
061.Ľudia, ktorí
nemali žiadnu duševnú potravu desiatky rokov, okrem pár omrviniek z novín, sa
vyskytujú aj medzi
profesormi. Nie sú vôbec zriedkaví.
(Ch.Lichtenberg)
062.Hlavne aby každý
žiačik mal pocit: ja osobne pre učiteľa niečo znamenám. A aby sa v tom pocite
tak úplne nemýlil.
(L.Lichtenbergová)
063.Škola produkuje
množstvo ľudí, ktorí vedia čítať, ale nevedia rozlíšiť, čo stojí za prečítanie
a čo nie.
(T.Lyan)
064.Nevedomosť je
démon a obávam sa, že ešte zaviní mnoho tragédií.
(K.Marx)
065.Koľko nezmyslov
bolo v priebehu času povedané profesormi. Prečo nesmú tiež študenti hovoriť
hlúposti?
(A.Mitscherlich)
066.Ó, aké je krásne
vedieť jednu vec, alebo dokonca dve.
(Moliére)
067.Musíš sa mnoho
učiť, aby si poznal, ako málo vieš.
(M.de Montaigne)
068.Vedieť niečo
naspamäť neznamená vedieť.
(M.de Montaigne)
069.Musíš sa mnoho
učiť, aby si poznal, že málo vieš.
(M.de Montaigne)
070.Človek, ktorý
vyučuje, sa ľahko môže stať tvrdohlavým, pretože vykonáva povolanie človeka,
ktorý sa nikdy nemýli.
(Montesquieu)
071.Dostaneme trojaké
vzdelanie: jedno od našich rodičov, jedno od učiteľov a ďalšie od sveta. To
tretie je v rozpore so
všetkým, čo nás naučili tie prvé dve.
(Montesquieu)
072.V škole sa mladí
ľudia učia všetko, čo je potrebné, aby sa mohli stať profesormi.
(Morgenstern)
073.Človek chápe všetko
okrem toho, čo je dokonale jednoduché.
(T.Morren)
074.Zle sa odvďačíme
za prácu nášho učiteľa, ak vždy zostaneme len žiakmi.
(Nietzsche)
075.Je oveľa lepšie
vedieť niečo o všetkom ako vedieť všetko o jednom.
(B.Pascal)
076.Keby nebo vypočulo
detské modlitby, nezostal by nažive ani jeden učiteľ.
(Perzské príslovie)
077.Niektorí ľudia sa
nikdy nič nenaučia, pretože všetkému veľmi skoro rozumejú.
(A.Pope)
078.Skutočné
vyučovanie sa obmedzuje len na žiakov, ktorí trvajú na tom, aby sa niečo
naučili. Ostatné sa podobá chovu
dobytka.
(E.Pound)
079.Žiaden učiteľ
nestroskotal na svojej nevedomosti - môže stroskotať, len pokiaľ nevychádza s
triedou.
(E.Pound)
080.Skúsenosť je dlhá
cesta a drahá škola.
(Príslovie)
081.Zbohom priatelia!
- knihám.
(Puškin)
082.Vzdelanie ohlupuje
ľudí.
(Remarque)
083.Nie encyklopedické
vedomosti, ale ich používanie. Nebuďte prekliatym muničným vagónom, buďte
puškou.
(C.R.Rogers)
084.Pane, zachráň ma
od vedomostí, ktoré by mi škodili.
(P.Rosso)
085.Dobrý učiteľ je
ten, kto dokáže svojich žiakov vyprovokovať k tvorivým otázkam. Až vtedy sa
totiž skutočne zaujímajú
o predmet.
(P.Rosso)
086.Preťažení učitelia
postupne nadobudnú k deťom tie isté pocity ako cukrársky učeň ku krémešom.
(B.Russell)
087.Nech sa deti učia
to, čo im treba ako ľuďom, nie to, čo majú zabudnúť.
(Rousseau)
088.Starí majstri
nemajú radi žiakov, ktorí pochopia aj to, čo im nevysvetlia.
(G.Sandová)
089.Nechcem tvrdiť, že
z hlupáka je možné urobiť múdreho človeka - to by bolo rovnaké ako chcieť dať
sluch človeku,
ktorý sa narodil bez sluchového nervu.
(I.M.Sečenov)
090.Často je ľahšie
poučiť sa viac o vodcovských schopnostiach od zlého vedúceho než od dobrého,
alebo draho si
vykúpiť znalosť dobra tým, že spoznáš
zlo.
(Shakespeare)
091.Niekoľko ráz som
si vymieňal názory s istým idiotom a zdá sa, že som ohlúpol.
(G.B.Shaw)
092.Ten, kto vie,
robí. Ten, kto nevie, vyučuje.
(G.B.Shaw)
093.Nevzdelaný človek
je karikatúrou seba samého.
(F.Schlegel)
094.Zdravý rozum môže
nahradiť takmer každý druh vzdelania, ale žiadne vzdelanie nemôže nahradiť
zdravý rozum.
(Schopenauer)
095.Vzdelanie je to,
čo v človeku zostane, keď zabudne, čo sa naučil.
(Skinner)
096.Koho chceli
bohovia potrestať, toho spravili učiteľom.
(Slov.príslovie)
097.Človek sa nikdy
nepreučí.
(Slov.príslovie)
098.Existuje len jedno
dobro, a to vedomosť, existuje len jedno zlo - nevedomosť.
(Sokrates)
099.Viem, že nič
neviem.
(Sokrates)
100.Čítanie je to isté
pre myseľ ako cvičenie pre telo.
(R.Steele)
101.Žiak si myslí, že
má ťažkú prácu, hoci on je kočiar a učiteľ je kôň.
(J.Strindberg)
102.Načo je ľuďom
rozum, keď na nich možno pôsobiť násilím.
(Tolstoj)
103.Najhoršie je
tváriť sa, že chápeme, čo nechápeme.
(Tolstoj)
104.Vzdelanie
vytvorilo obrovské množstvo obyvateľstva, ktoré vie čítať, ale nedokáže
rozlíšiť to, čo stojí za prečítanie a
je ľahkou korisťou senzácií a lacných
pôvabov.
(G.Trevelyan)
105.Vzdelanie umožňuje
človeku zlostiť sa nad vecami zo všetkých kútov sveta.
(M.Twain)
106.Na skúškach kladú
hlúpi otázky, na ktoré múdri nedokážu odpovedať.
(O.Wilde)
107.Veľa som sa naučil
od svojich učiteľov, od svojich kolegov viac, od svojich žiakov ešte viac.
(Židovské príslovie)
108.Skúsenosť je
najtvrdší učiteľ. Najprv vás vyskúša a až potom vám dá lekciu.
(XY)
109.Mojou úlohou ako
učiteľa je pomôcť nájsť deťom kľúč ku skutočnosti.
(XY)
110.Golf je príjemná
prechádzka pokazená hrou.
(M.Twain)
All rights of the producer and of the owner of the work reproducer
reserved.