Viera

 

001.To, čomu možno ľahko uveriť, nestojí za to, aby sme tomu uverili.

       (Alain)

 

002.Keby sa lepšie poznali pohanskí myslitelia, lepšie by sa chápala prevaha kresťanstva.

       (bl.Ambróz Traversari)

 

003.Verím, aby som rozumel.

       (sv.Anzelm)

 

004.Viera predpokladá prirodzené poznanie.

       (sv.TA I q.2 a.2)

 

005.Tie veci, ktoré sú z viery, nemôžu odporovať prirodzenému rozumu a naopak.

       (sv.TA I q.1 a.8)

 

006.Začiatok viery nie je v nás.

       (sv.TA II/I q.13 a.4)

 

007.Nevera je posledný hriech, ku ktorému je človek niekedy privedený inými hriechmi.

       (sv.TA II/I q.50 a.1)

 

008.Vyznanie viery je nutné ku spáse iba vtedy, ak je v nebezpečenstve Božia česť alebo prospech blížneho.

       (sv.TA II/II q.2 a.5)

 

009.Nevera, pokiaľ je hriechom, vzniká z pýchy.

       (sv.TA II/II q.10 a.1)

 

010.K spaseniu sa príde dvojako: zásluhou Krista ako deti a hlúpi a vlastnou zásluhou pridanou úkonu viery k zásluhe

       Krista.

       (sv.TA II/II q.87 a.1)

 

011.Predovšetkým ťa upozorňujem na to, aby si sa pri debatách s neveriacimi nepokúšal dokazovať pravdu viery

       nezvratnými rozumovými dôvodmi. To by bolo na ujmu viere. Máme sa usilovať skôr o to, aby sme vyvrátením

       protivníkových námietok ukázali, že katolícka viera nie je nepravdivá.

       (sv.T.Aquinský)

 

012.Žiadne náboženstvo nemá ten, kto nemá ľudskosť.

       (Arabské príslovie)

 

013.Rozumej, aby si veril, ver, aby si rozumel.

       (sv.Augustín)

 

014.Čo je viera? Veriť to, čo nevidíš.

       (sv.Augustín)

 

015.Veriť môže len ten, kto chce.

       (sv.Augustín)

 

016.Za to, čo vieme, vďačíme rozumu, za to čo veríme, vďačíme autorite.

       (sv.Augustín)

 

017.Porozumenie je odmena za vieru. nesnaž sa pochopiť, aby si veril, ale ver, aby si pochopil.

       (sv.Augustín)

 

018.Odmena za našu vieru bude, keď budeme vidieť, v čo veríme.

       (sv.Augustín)

 

019.Nikto nemôže stratiť vieru, iba ak ju sám zahodí.

       (sv.Augustín)

 

020.Viera má vlastné oči.

       (sv.Augustín)

 

 

021.Kresťanská filozofia je skoro ničím, ak sa uspokojí s tým, že postaví nad prirodzené pravdy iné, vyššie pravdy. treba

       vniknúť do vnútornej drámy myšlienky a ukázať, že ak sa niečo postaví až do vrcholu a nemá to v základoch viery,

       všetko sa zrúti.

       (M.Blondel)

 

022.Zľutujte sa nad nami, veriacimi ľuďmi, ktorí potrebujeme určité istoty, schopné dať zmysel nášmu životu i smrti.

       Chcem tu vyjadriť potrebu dogmy, hoci je toto slovo tak silne spochybňované. Ja sa ho nebojím. Vieme, že v našej

       Cirkvi máme dogmy. Tí, ktorí ich neprijímajú a bojujú proti nim, sa stávajú neobyčajne tvrdými dogmatikmi.

       (H.Camara)

 

023.O niektorých veciach rozprávame iba preto, aby sme v ne priveľmi neuverili.

       (E.Canetti)

 

024.Bohu, ktorý dáva zjavenie, treba preukazovať poslušnosť viery.

       (DV 5)

 

025.Za čo ťa zavreli? Za vieru, ja som veril, že to nepraskne a ono to prasklo.

       (A.Dermek)

 

026.Riskujeme práve toľko tým, že uveríme príliš veľa ako tým, že uveríme príliš málo.

       (Diderot)

 

027.Človek má zodpovedať Bohu uveriac slobode. Nikto sa teda nesmie k viere nútiť proti vôli... Povahe viery plne

       zodpovedá, aby bolo na poli náboženstva vylúčené akékoľvek donucovanie zo strany ľudí. Práve preto náboženská

       sloboda nemálo napomáha vytvá­rať podmienky, v ktorých možno nehatene pozývať ľudí, aby z vlastnej vôle prijali

       kresťanskú vieru a ju cez celý život aktívne vyznávali.

       (DH 10)

 

028.Položiť si otázku o zmysle života znamená byť náboženským.

       (Einstein)

 

029.Kto nič nevie, musí všetkému veriť.

       (Eschenbachová)

 

030.Veľké je iba priviesť k viere, a priviesť k viere to znamená prijať.

       (Exupéry)

 

031.Veriť znamená o skutočnosti pozitívne myslieť.

       (Exupéry)

 

032.Vedec pochybuje často, nevzdelaný človek zriedka, hlupák nikdy.

       (É.Faguet)

 

033.Moji poslucháči, mojou úlohou bolo spôsobiť to, aby sa z vás, priateľov Boha, stali priatelia človeka; aby sa z ľudí

       veriacich - stali ľudia mysliaci; z ľudí modliacich sa - ľudia pracujúci; z kandidátov na onen svet - skúmatelia tohto

       sveta; z kresťanov, ktorí aj podľa vlastného priznania sú „napoly zvieratá, napoly anjeli“ - ľudia, opravdiví ľudia.

       (Feuerbach)

 

034.Myslíte, že národ, ktorý zhodí posvätné jarmo, bude ľahšie niesť jarmo ľudské? Rúcate najpevnejšie zábrany skazy a

       zločinnosti. namiesto tohto sladkého pokoja a spoľahlivej dôvery, ktorú poskytuje kresťanstvo, vnášate do duší tých,

       čo zvádzate do bludu, nepokoj, trpkosť a zúfalstvo.

       (Fréron)

 

035.Ak pravá viera pramení z vnútornej sily, robí človeka silnejším.

       (V.E.Frankl)

 

036.Či to chce alebo nie, či si to uvedomuje alebo nie - človek verí v zmysel, pokiaľ dýcha.

       (V.E.Frankl)

 

037.Videl som zomierať presvedčených ateistov, ktorí svojím umieraním ukázali to, čo neboli schopní ukázať životom:

       Objavila sa u nich úplná dôvera, ktorá nevie o tom, komu je prejavovaná, ani o tom, čomu sa tu dôveruje, a predsa

       vzdoruje poznaniu o neblahej prognóze.

       (V.E.Frankl)

 

038.Pomocou vedomého vyjasnenia vlastného vzťahu k Bohu v otvorenom „spore“ sa môžeme zbaviť nevedomých

       prenosov a predchádzať im a tak môže byť upravená cesta k vedomému rozhodnutiu pre vieru. Bez tohoto

       vyjasnenia vzťahov nie je natrvalo možná samostatná viera a duchovný rast.

       (K.Frielingsdorf)

039.Ten, kto v Boha veril, i keď podľa neho nežil, sa cítil byť povýšený nad človekom, ktorý žil podľa Boha, ale nemal

       „vieru“ v neho.

       (E.Fromm)

 

040.Človek skutočne náboženskej kultúry sa dá prirovnať k osemročnému dieťaťu, ktoré potrebuje otcovu pomoc, ktoré

       však už začína vteľovať jeho učenie a zásady do svojho života. Dnešný človek sa skôr podobá trojročnému dieťaťu,

       ktoré volá otca, keď ho potrebuje, ale ináč, keď sa hrá, je celkom sebestačné.

       (E.Fromm)

 

041.Za iracionálnu vieru považujem takú vieru (v človeka či ideu), ktorá je založená na podriadení človeka iracionálnej

       autorite. V protiklade k tomu racionálna viera je presvedčenie, ktoré má svoje korene vo vlastnej skúsenosti myslenia

       či cítenia.

       (E.Fromm)

 

042.Zatiaľ čo iracionálna viera znamená prijímať niečo len preto, že autorita či väčšina to tvrdí, racionálna viera je

       nezávislé presvedčenie založené na vlastnom tvorivom pozorovaní a myslenie napriek mysleniu väčšiny.

       (E.Fromm)

 

043.Veriť vyžaduje odvahu, schopnosť riskovať, ochotu prijať bolesť i sklamanie. Kto trvá na istote a bezpečí ako na

       hlavných podmienkach života, nemôže mať vieru.

       (E.Fromm)

 

044.Moc tých, ktorí vieru hlásajú a obhajujú sa javí ako neotrasiteľná. A kto by si neprial mať takúto istotu, keď to nestojí

       nič viac, než vzdať sa vlastnej nezávislosti.

       (E.Fromm)

 

045.Bolo by lepšie hovoriť, že človek je vo viere, než že má vieru.

       (E.Fromm)

 

046.Hebrejsky viera znie emunah a znamená istotu. Z tohto amen znamená iste.

       (E.Fromm)

 

047.Istota mojej viery vychádza z môjho prežívania, nie z podriadenia sa autorite, ktorá mu túto vieru predpisuje.

       (E.Fromm)

 

048.Sme tým, čomu sme oddaní a čomu sme oddaní, to motivuje naše správanie.

       (E.Fromm)

 

049.Človek nemá inštinkty a preto potrebuje cieľ úplnej oddanosti, stredobod všetkých svojich námah ako základ pre

       svoje skutočné, účelné a nielen proklamované hodnoty.

       (E.Fromm)

 

050.Rozpor medzi vierou, ku ktorej sa ľudia hlásia a denným životom je treba počítať medzi najzávažnejšie omyly našej

       doby.

       (GS 43)

 

051.Veriaci slúži Bohu, fanatik kladie Boha do služieb sebe. Veriaci sa bojí Boha, fanatik Božím menom vyhráža iným.

       Veriaci je pre ľudstvo milosťou, fanatik ranou.

       (G.Gilbert)

 

052.Vo svete zbavenom ideí vládnu príšery.

       (F.Goya)

 

053.Viera nemá zásluhy, ak jej ľudský rozum dáva dôkazy.

       (sv.Gregor Veľký)

 

054.Medzi vedou a vierou nemôžu vznikať skutočné rozpory. Povedané Goethovými slovami, každá z týchto oblastí

       duchovného života človeka má svoju vlastnú partitúru. Rozpory naopak vznikajú - a celkom zákonite - jednak medzi

       vedou a pavedou, a ďalej medzi náboženskou vierou a poverami.

       (J.Grygar)

 

055.Koncil ide poza voľakedajšiu problematiku. Neobmedzuje sa na to, aby sa pýtal, ktoré zjavené pravdy treba

       prinajmenšom veriť, ale pripomína povinnosť založenú na podstate zjavenia, ktorá zaväzuje poznať jeho obsah v čo

       najširšej možnej miere: „ ... učeník je viazaný vážnou povinnosťou voči Kristovi Učiteľovi, aby lepšie poznal pravdu,

       ktorú prijal od neho“

       /DH 14/ (Günthör IIa 117)

 

 

056.Zdá sa, že dnešný človek sa tak intenzívne sústreďuje na javový svet, že necháva zakrpatieť orgán schopný zachytiť

       posledné a neviditeľné hĺbky skutočnosti.

      (Günthör IIa)

 

057.Viera sa nezakladá na vnútornej evidencii - zrejmosti, ale na svedectve iných, predovšetkým na svedectve samého

       Krista, ktorý je v lone Otca a ktorý o ňom priniesol zvesť.

       (Günthör IIa 82)

 

058.Druhý vatikánsky koncil zdôrazňuje vo viere dva aspekty, ktoré si na prvý pohľad zdanlivo protirečia: a, viera je

       milosť; b, viera je rozhodnutie a slobodný čin človeka.

       (Günthör IIa 89)

 

059.Viera je súčasne a predovšetkým poznanie a dôvera.

       (Günthör IIa 104)

 

060.Ak máme na zreteli skutočnosti moderného sveta, musíme predpokladať, že situácie v ktorých si ľudia uvedomujú

       povolanie k výslovnej viere sú azda zriedkavejšie.

       (Günthör IIa 115)

 

061.Ten, kto sa hlbšie mýli, bude aj hlbšie múdry.

       (G.Hauptmann)

 

062.Mnohí ničomu neveria, ale všetkého sa obávajú.

       (F.Hebbel)

 

063.Viera je základom toho, v čo dúfame, dôkazom toho, čo nevidíme.

       (Hebr 11,1)

 

064.V jablku poznania je ohryzok viery.

       (M.Horanský)

 

065.Keby všetci poznali len to, čo si dokážu predstaviť, bolo by ľudstvo neuveriteľne hlúpe.

       (M.Horníček)

 

066.Šťastný potrebuje vieru, aby sa nestal pyšným. Nešťastný potrebuje vieru ako oporu. A zúfalý potrebuje vieru, aby

       nepodľahol.

       (Humboldt)

 

067.Každý musí mať odvahu presvedčenia.

       (Humboldt)

 

068.Často stretávame inteligentov veľmi náročných na vedeckú presnosť, ktorí však bez mihnutia oka znesú i najhrubšie

       omyly v náboženstve.

       (Chautard)

 

069.Viera je súhlas bez hľadania.

       (sv.Ján Damascénsky)

 

070.Viera človeka v zmysel je transcendentálnou kategóriou.

       (Kant)

 

071.Skôr pochybujem o tom, že tento obraz na stene tam nevisí, ako o tom, že Boh je v troch osobách. Zmysly ma môžu

       klamať.

       (sv.Klement M.Hofbauer)

 

072.Potrebujeme kresťanov s otvoreným pohľadom, odvážnych a ochotných i riskovať, ale tiež schopných čakať a múdro

       rozvažovať. A všetkým nám je ponad to potrebné skromnosti, pretože ani my Božiu pravdu nevlastníme a na Boha

       čakáme, so všetkými ostatnými dnes ako prv, hoci už máme prvotiny Ducha. V práci, modlitbe, trpezlivosti a

       vytrvalosti je naša spása.

       (P.Kolář)

 

073.O všetkom je treba pochybovať.

       (lat.príslovie)

 

074.Niekto chce veriť tomu, v čo verí; a iný chce veriť v to, čomu rozumie.

       (S.J.Lec)

 

 

075.Ten, kto podceňuje ohromný význam náboženstva, napriek všetkému osvietenstvu nahráva iba povere.

       (G.Leibniz)

 

076.Svetlo z neba sa nedá rozptýliť ako sa nedá východ slnka zakryť purpurovými plášťami, či tmavými kutňami.

       (N.Lenau)

 

077.Nie je zvláštne, že ľudia tak radi bojujú za náboženstvo a tak neradi žijú podľa jeho predpisov?

       (Ch.Lichtenberg)

 

078.U väčšiny ľudí sa neviera v jednu vec zakladá na slepej viere v inú.

       (Ch.Lichtenberg)

 

079.Tí, ktorí majú zakalené srdce, majú aj zakalenú vieru.

       (Linhardt)

 

080.Viera je čírym dielom Božím, bez akejkoľvek našej spolupráce.

       (M.Luther)

 

081.Viera v celkom všeobecnom zmysle znamená slobodne prijatie vyjadrení určitej osoby, v ktorom sa prejavuje dôvera

       v dotyčnú osobu.

       (P.Mikluščák)

 

082.Spoločnosť bez náboženstva je ako loď bez kompasu.

       (Napoleon)

 

083.Kto nič nevie, musí všetkému veriť.

       (J.Neruda)

 

084.Mám tisíc nejasností, ale ani jednu pochybnosť.

       (kard. Newman)

 

085.V pravej filozofii niet strednej cesty medzi ateizmom a katolicizmom, a dôsledný človek musí prijať buď jeden alebo

       druhý.

       (kard. Newman)

 

086.Môžeme si vybrať to, v čo veríme. Sme zodpovední za to, čo si vyberieme ako predmet viery.

       (kard.Newman)

 

087.Vtedy niektorí vojaci odrazu sa začali verejne modliť s veľkou silou viery a vzývali meno Kristovo, na čo sa spustil

       taký výdatný dážď, že Rimanov štedro a neškodne občerstvil, ale barbarov prestrašených neustálymi bleskami

       prinútil k úteku.

       (Orógius)

 

088.Kresťanské náboženstvo tvrdí len dve veci: že človek je už od prírody krehký a že Ježiš Kristus nás spasí.

       (B.Pascal)

 

089.Sú potrebné i zázraky, i pravda, pretože treba presvedčiť celého človeka: telo i dušu.

       (B.Pascal)

 

090.Keby som sa veľa usiloval, mal by som vieru, ako bretónsky sedliak. A keby ešte viac, tak ako bretónska sedliačka.

       (L.Pasteur)

 

091.Bez zjavenia sa šíri v ľude bezuzdnosť, no sláva tomu ľudu, ktorý sa pridržiava zákona.

       (Prís 29,18)

 

092.Žiadny človek nie je bez svojho ale.

       (príslovie)

 

093.Najprv je viera, potom je teológia.

       (J.Prívozník)

 

094.Kresťan budúcnosti bude mystikom, alebo nebude vôbec.

       (Rahner)

 

095.Viera je skok do sveta prekvapení, pretože Boh neustále niečo nového chystá.

       (M.Rejchrt)

 

 

096.Pretože si nevedeli vážiť poznanie Boha, Boh ich vydal napospas ich zvrátenému zmýšľaniu.

       (Rim 1,28)

 

097.Vidíš, je v nás niečo, čo ide ďalej ako celá filozofia.

       (Shakespeare)

 

098.Čo ľudia všeobecne nazýva­jú osudom, je väčšinou len ich hlúpy výmysel.

       (Schopenhauer)

 

099.Choď ďalej, klaď jednu nohu pred druhú, od pochybnosti choď ďalej k viere; nestaraj sa o to, čo sa zdá nemožným.

       Zapáľ oheň! I s tŕňmi, ktoré ťa rozdierajú!

       (R.Schutz)

 

100.Svetlo vznešenosti svieti uprostred noci. Kto ho môže vidieť? Srdce, ktoré má oči a bdie.

       (Silesius)

 

101.Povery sa dopúšťa ten, kto nesprávne uctieva Boha, alebo uctieva stvorenia ako Boha tým, že im pripisuje takú moc,

       akú im Boh nedal.

       (Spesz)

 

102.Ľahšie uveríme to, čomu nerozumieme.

       (Tacitus)

 

103.Keďže nemám pôžitok viery, usilujem sa aspoň konať skutky viery.

       (sv.Terezka)

 

104.Svojim najlepším priateľom nerobí zázraky, kým nevyskúšal ich vieru.

       (sv.Terezka)

 

105.Život je pochybnosť a viera bez pochybnosti je iba smrť.

       (M.Unamuno)

 

106.Mučeníci tvoria vieru viac ako viera tvorí mučeníkov.

       (M.Unamuno)

 

107.Nepatrí sa robiť násilie v náboženských veciach, lebo často to, čo sa vytrhne zo srdca, nahradí ateizmus až veľmi

       rozšírený.

       (Villerei)

 

108.Veriť, čo verili všade, vždy a všetci. Nebolo by takto azda nijakého pokroku v náboženstve Cirkvi Kristovej? Ba veru

       budú, a to významné pokroky. ale tak, že to bude pokrok viery a nie jej premena. Strom sa nachádza už v jadre tak

       ako aj dub v kríku.

       (sv.Vincent Lerinský)

 

106.Podľa SZ je viera vždy „reakcia“ človeka na predchádzajúcu Božiu „akciu“.

       (A.Weiser)

 

107.Viera znamená jednoducho „áno“ povedané Bohu, znamená „povedať amen so všetkými jeho dôsledkami.

       (A.Weiser)

 

108.Neverím v zázraky. Videl som ich už priveľa.

       (O.Wilde)

 

109.Prečo sa toľko desíte pochybovania? Je niečo horšieho než pochybovanie, a to je ľahostajnosť.

       (T.Wilder)

 

110.Pre pravú vieru neexistuje nič nezmyselného. Nič sa jej nemôže zdať márnym, žiaden čin nezostáva

       nezaznamenaný.

       (Wuldgans)

 

111.Sme menej religiózni preto, že pohŕdame Bohom, alebo preto, že nám bol uzatvorený prístup k tajomstvu.

       (P.M.Zulehner)

 

112.Zmyslom tajomstva samozrejme nie je ich pochopenie, ale ich obývanie. Mystik je teda obyvateľ tajomstva.

       (P.M.Zulehner)

 

 

 

113.Hanbil by som sa týchto ateistov ohovárať a špiniť, ako činia i niektorí kresťania. Naopak im musím ďakovať, že ma

       často hĺbkou svojho svedomia a svojou odvahou posilnili. S bolesťou konštatujem, že som nikde „nenašiel takú vieru

       v Izraeli“.

       (J.Zvěřina)

 

114.Vzniknú prázdne a temné miesta, ale práve tam vstúpi evanjelium ako neznáme a nové. Za vyčerpaných kňazov

       nastúpia mladí ľudia hoci aj v montérkach a zasvätia svoj život Bohu. Biskup možno nebude nosiť mitru - ale, ktovie,

       možno kombinézu a dierkovaciu pásku.

       (J.Zvěřina)

 

115.Ak zatvoríš oči ešte nedokážeš, že slnko nesvieti.

       (XY)

 

116.Obráť tvár k slnku a všetky tiene budú za tebou.

       (XY)

 

 

 

All rights of the producer and of the owner of the work reproducer reserved.